Transportskatt skapar oro

Karlsborgs bruk, Kappa och SCA. En av tre stora skogsindustrier i Norrbotten läggs ner om beskattningen på tunga råvarutransporter ökar enligt vad som föreslagits, tror Ulf Hannu, Skogsägarna.
? Inte kommer vi att ha kvar tre bruk i länet efter det här.

LULEÅ2005-03-01 06:30
Christer Berglund, skogsförvaltare inom SCA i Norrbotten, ser samtidigt svåra följder för sågverken om den nya beskattningen slår igenom.<br> ? Inget sågverk i Norrbotten skulle redovisa vinst med en sådan kostnadsökning. Nu finns bara två sågverk som går med vinst 2005, sade han i går vid en pressträff där också riksdagsledamöter från länet deltog.<br>Får inte genomföras<br>För skogsbruket och industrin fortsätter att slå på stora trumman. Den föreslagna kilometerskatten på 36:70 kronor per mil får bara inte genomföras och den redan inledda höjningen av dieselskatten på, slutligen, 2:22 kronor per liter måste också stoppas. Det är argumenten, som Ulf Hannu, länsordförande i Skogsägarna och företrädare för industrin är eniga om. Från vissa delar av länet skulle det inte löna sig att hämta timret och massaveden.<br>Visserligen togs fordonsskatt bort, det gav en lättnad för dem som är beroende av transporter på väg men med de nya förslagen är det klar övervikt på ökade kostnader. Vid pressträffen i Luleå i går redovisade Skogs-ägarna åter sin uträkning att en tung timmerbil skulle förorsakas kostnadsökningar på över 914.000 kronor när alla förändringar vägts samman.<br>De närvarande riksdagsledamöterna fick budskapet med sig hem att bearbeta sina kollegor.<br>Osäker majoritet<br>Finns majoritet i riksdagen för beskattningsförslagen?<br> ? Nej, jag är osäker på det, svarade Lars U Granberg.<br>Meningen med ändrad beskattning har bland annat varit att åstadkomma skatteintäkter till staten och här måste finansminister Pär Nuder och näringsdepartementets Ulrica Messing tala sig samman, beskrev han. Lars U Granberg, socialdemokrat och pappersbruksarbetare, vittnade också om att Ulrica Messing förstått farhågorna för dem som är beroende av transporterna.<br> ? Hon har ju samma syn som ni.<br>De borgerliga partierna lär gå emot, uppgav folkpartisten Anna Grönlund Krantz. Den proposition som tar upp saken väntas till hösten. Till sist beror utgången på hur regeringen bedömer möjligheterna att få igenom främst den tunga kilometerskatten, om den nu vill det.<br>Hugger inte ner<br> ? Regeringen lär inte lägga fram något som inte bedöms gå igenom, konstaterade kristdemokraten Erling Wälivaara.<br>Den andra frågan skogsbruket oroas över är den kraftigt utökade avsättning av produktiv skogsmark som är på gång. Det skulle undanta skogsmark i sådan grad att det hämmar skogsägare och industri, hävdar dess företrädare.<br>Även där sätts nu hoppet till fortsatt påverkan och då inte minst via riksdagsledamöterna från Norrbotten. Landshövdingen P-O Eriksson har uppmärksammats för att ha sagt nej till fler stora avsättningar.<br> ? I sakfrågan har landshövdingen rätt, sa Lars U Granberg. <br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om