Mötet på tisdagen mellan Trafikverket, åkerinäringen, kommunfolk och landshövdingen föranleddes främst av upprördhet över skicket på europavägen.
- Vi har kommit ett steg framåt. Det finns en plan, problemet är pengar. Jämfört med i våras har Trafikverket fått litet pengar men vi skulle behöva att regeringen kommer med mer eller att Trafikverket i Borlänge omprioriterar, summerade Dick Sundberg, Sveriges åkeriföretag, läget efter mötet.
- Vi måste komma till skott. Det är mycket trafik och det kommer att bli mer. Nu gäller det att få fram resurserna, sade landshövdingen Sven-Erik österberg.
Tredje körfält
Exakta årtal när prioriterade åtgärder ska utföras anges i huvudsak inte, uppfattar han.
I planen, och med gillande från åkarna, finns i vilket fall som helst bygget av ett tredje körfält, ett omkörningsfält, i Muorjevaara-backarna, på delen Gällivare-Svappavaara. Främst gäller det en av backarna.
Vidare ingår breddning av smal sträcka nära Avakko och Skaulo.
Köra 100
E 10 är prioriterad inför kommande beläggningsarbeten.
- Det har jag aldrig hört förut, sade Dick Sundberg.
Tillåten bashastighet ska vara 100 kilometer i timmen.
Vissa broar ska breddas, redan inlagt i kommande arbeten.
För bättre halkbekämpning inleds projekt där chaufförer/åkare samråder med Trafikverket.
Mitträcken diskuterades inte i någon högre grad. Förstudie finns för sträckan Svartbyn-Överkalix, uppger Dick Sundberg.