Trafikverket tycker väst är bäst

Östra lösningen anses äventyrlig.Därför drar Trafikverket Norrbotniabanan längs E 4 till Notviken och in i Luleå. Därefter ut igen.

Klart. Trafikverket har lämnat slutraporten om järnvägsutredningen för Gäddvik-Luleå klar. Därmed kan det bli en tredje bro över Lule älv vid Gäddvik. Foto: Andreas Wälitalo

Klart. Trafikverket har lämnat slutraporten om järnvägsutredningen för Gäddvik-Luleå klar. Därmed kan det bli en tredje bro över Lule älv vid Gäddvik. Foto: Andreas Wälitalo

Foto: Andreas Wälitalo

Luleå2011-11-12 06:00

Trafikverket har lämnat slutrapporten om järnvägsutredningen för Gäddvik-Luleå. Precis som verket varit inne på anses alternativet Väst mest gångbart. Då kör tåget nära E 4 till Notviken och in i Luleå. Därefter går tåget tillbaka innan färden norrut börjar.

Likväl behålls det tidigare förordade upplägget där järnvägen går genom stan. Då går tågen förbi flygplatsen och över Hamnholmen till Svartöstan och ut via Notviken. Det här är det östra
alternativet.

"Död hand"
Ingen kan säga när bygget av Norrbotniabanan kring Luleå startar, och om så blir fallet. Luleå måste därför alltjämt undanta mark för två korridorer.

- Det är inte bra, då lägger det en död hand över områden som kan exploateras. Kommunen har förordat östra och grannkommunerna tycker också östra. Då kommer du till flygplatsen och det är ju inte bara Luleåbor som ska ha järnvägen. Nu blir det en säcklösning och det gillar ju inte Trafikverket själva, säger byggnadsnämndens ordförande Kaj Hedstig.

Kommunalrådet Karl Petersen är mer försonlig.

- Det här är så långt vi kan komma i dag. Det hade varit olyckligt om de hade stängt dörren helt till östra alternativet. Vi vill ha Norrbotniabanan och då helst östra och går inte det så ta västra, säger han.

Med östra alternativet fordras en stor bro från Hamnholmen till Svartöstaden vilket påverkar sjöfarten. Det behövs åtgärder, bland annat muddring, för att skapa nya ytor för att vända båtar. Men i våras framgick att fördjupade studier påvisat osäkerhet om detta är tillräckligt. Industrin och sjöfarten är bekymrade.

- Även vi tycker att östra alternativet är bästa lösningen men vi kan inte garantera att inte vintersjöfarten påverkas, säger Tomas Gustavsson, projektchef, Trafikverket. Men eftersom ett flertal intressenter helst vill ha östra alternativet, och anser att det ger större regionala effekter, har Trafikverket kvar möjligheten.

Väst: Utseendet på den planerade bron vid Gäddvik ska ta hänsyn till kulturmiljön. Hänsyn måste tas till kommunala vattentäkten. Påverkan av Gammelstadsviken kan behöva utredas. Föroreningar i marken förekommer vid Notviksverkstaden, Notvikens mötesstation och Vattenfalls ställverk. Risken finns för påverkan av de förorenade sedimenten vid Karlshäll.

Öst: En järnvägsbro mellan Hamnholmen och SSAB-kajen hindrar fartyg att gå längre in i Stadsfjärden i Luleå. Där är fjärden bred och djup och det finns ytor för att vända fartyg. Utanför broläget, i själva hamnområdet, är ytorna begränsade. Vid stränga vintrar kan det bli svåra isförhållanden. För att lösa problemet krävs investeringar. Trafikverket garanterar ändå inte vintersjöfarten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om