Av 22 dödsfall i mötesolyckor de senaste fem åren har en dryg tredjedel skett i olyckor med Kaunis irons malmbilar. Den statistiken kan låta som mycket men Trafikverkets direktor i region nord, Helena Eriksson, ser inte den vägsträckan som värre drabbad av dödsolyckor än andra liknande vägar.
– Jag förstår som privatperson att man kan känna sig väldigt frustrerad och upprörd. Men tittar vi generellt på statistiken med döda och svårt skadade i vägtrafiken så händer olyckor och det är förenat med risk att befinna sig i transportsystemet. Det är det vi försöker jobba bort, säger hon.
Hon kan inte svara på om det finns andra företag som varit inblandade i lika många dödsfall.
Helena Eriksson konstaterar att malmtransporterna har dispens att väga 90 ton och att en rad krav ställs så att bromssträckan ska motsvara den för en 74 tons lastbil. Gruvbolaget betalar även för en högre driftstandard på vägen som annars, sett till trafikmängden, skulle ha mindre pengar till sandning – trots den tunga trafiken.
I grund och botten handlar det om allas ansvar för att anpassa hastigheten efter rådande förhållanden, enligt Helena Eriksson.
– Vad du har för sikt, om det är halkigt på platsen och så vidare. Ett enormt ansvar ligger på föraren i varje fordon och samma lagstiftning gäller för förarna på Kaunis iron som på andra bolag och vi andra som privatpersoner.