Den blöta snön ställde till det för trafikanterna som färdades mellan Gammelstad och Luleå på riksväg 97, enligt uppgifter till Kuriren var vägenoplogad och slirig. Trafikverkets projektledare för underhåll, Jan Nordqvist, såg det också då han också färdades på den aktuella sträckan.
– Det stod även en bil i mittremsan som fått sladd, säger han.
Just den här vägsträckan är inte Trafikverkets ansvar när det kommer till snöröjning – även fast deras väghållningsfordon kör den vägen.
– Då får de lyfta upp plogarna, kommunen vill göra det själva och den vägdelen är Luleå kommuns del, säger han.
Avvisar förslaget
Trafikverket har länge efterlyst ett samarbete med kommunen gällande den aktuella vägsträckan, enligt Jan Nordqvist i 15-års tid. Luleå kommun har dock avvisat förslaget.
– Det är ett samhällsansvar, det är samma skattebetalare som kör på vägen oavsett om det är Trafikverket eller kommunen som är väghållare. När vi har väghållningsgränser som är olyckliga i andra kommuner så har vi ett bra samarbete och gränserna är borttagna.
Ytterligare en sträcka där Trafikverket önskar samarbeta är Björsbyvägkorsningen in till första cirkulationsplatsen vid Luleå tekniska universitet.
– För trafikanterna vore det bättre med likvärdig väghållning så att det inte skiljer mitt på en sträcka. Det är en trafikfara, det ser man ju bara som det var i dag, säger Jan Nordqvist.
Göran Gabrielsson, Luleå kommuns avdelningschef för gata och trafik, är av en annan åsikt.
– Men så är det alltid, det går inte att komma ifrån. Även om man flyttar gränserna så finns de någonstans. Dessutom har Luleåborna varit rätt tydliga med att de inte vill ha salt på vägarna medan Trafikverket saltar.
Ifrågasätter behovet
Vidare säger han att kommunen haft diskussioner med Trafikverket om ett antal vägar för ett eventuellt byte och enligt honom är de är så gott som överens om att Trafikverket tar över hela sträckan fram till rostbollen i Luleå.
– Sträckan från Haparandavägen till universitet vill vi behålla då vi planlägger arbetsplatsområden i Storporsön men också på östra sidan av Haparandavägen. På tio års sikt så är det bebyggt på båda sidorna, då är det mer rimligt med en kommunal gata.
Varför var inte den aktuella sträckan på 97:an plogad på tisdagsmorgonen?
– Vi kallade ut till plogning klockan 05.30 så troligen var de försenade dit. Samtidigt tycker jag att man kan ifrågasätta behovet av plogning i tisdagsmorse, säger han.