Trafiklösningen för Storheden

Fem stora rondeller, tydligare gångstråk och en utfart från Ö&B till Besiktningsvägen.
Så ser Luleå kommuns lösning ut när det gäller trafiksituationen på Storheden.
? En konsult jobbar just nu mot företagen på Storheden. De tycker tankegångarna är bra och ska ta fram en kostnadsberäkning, säger Rune Karlberg, trafikingenjör på tekniska förvaltningen.

LULEÅ2004-07-21 06:30
I samband med Konsum Norrbottens överklagande av ICA:s bygglov på Storheden har trafikfrågan aktualiserats. Ett av Konsum Norrbottens främsta argument mot ICA:s etablering är en ökad trafikbelastning som i längden befaras leda till att kunderna skräms bort.<br>I april tog Luleå kommun fram en idéskiss med lösningar för trafikproblemen på Storheden. Denna ses just nu över och diskuteras bland företagen i området.<br> ? Konsum Norrbotten kan vara med och påverka trafiklösningen, säger Rune Backlund.<br>Infarten till Obs<br>Den färdiga idéskissen fokuserar på infarterna till Obs!, H&M och Ö&B samt den till Onoff och Jysk bäddlager. Vid dessa infarter finns i dag ett problem med köbildningar, fördröjningar och olycksrisker. Enligt skissen ska här byggas tre nya rondeller.<br> ? När det gäller utfarten från Obs! finns det två sätt att lösa problemet: antingen satsar man på trafiksignaler eller på cirkulationsplatser. Det vi vet i dag är att cirkulationsplatser är smidigare, de kan svälja oerhört mycket trafik, säger Rune Karlberg.<br>Nya in- och utfarter<br>Förutom dessa cirkulationsplatser, planeras även nya utfarter och infarter på Storheden. En ny väg föreslås från Ö&B och H&M ut på baksidan till Besiktningsvägen. På så sätt behöver inte alla besökare köra ut via Storhedsvägen och trafikstockning undviks.<br>Ny rondell<br>Vidare planeras ytterligare en rondell i korsningen Besiktningsvägen?Storsandsvägen.<br> ? Det har visat sig att den ökade trafiken på Storhedsvägen även innebär mer tryck längs Storsandsvägen och Ektjärnsvägen. Därför föreslår vi en cirkulationsplats där, säger Rune Karlberg.<br>En av de stora punkterna i Konsum Norrbottens överklagande av ICA:s bygglov på Storheden är att ICA:s varutransporter ska ledas in via Storhedsvägen. Konsum Norrbotten menar att det kommer att öka trafikbelastningen på vägen. Rune Karlberg förstår inte riktigt det argumentet.<br> ? Det är inget problem. Varuleveranserna kommer under tider när varuhusen inte är öppna, till exempel tidigt på morgonen då det inte är stor trafik.<br>Han visar på ett diagram i idéskissen som bygger på trafikräkning under år 2003. Diagrammet visar att trafiken till Storheden är som störst klockan 15.00 på fredagar. Under den timmen rör sig cirka 1.300 fordon i området. På en lördag är maxtrafiken mellan klockan 12.00 och 14.00 cirka 1.100 fordon passerade bilar per timme.<br> ? Den tiden är det inte särskilt troligt att några varutransporter trafikerar vägen, säger Rune Karlberg.<br>God tillgänglighet<br>I Luleå kommuns idéskiss poängteras vidare att Storheden ska ha god tillgänglighet för cyklister och gående. Tydliga gångstråk kommer att underlätta promenaden mellan de olika varuhusen. Övergångställen vid rondellerna ska göra det lättare att passera över Storhedsvägen.<br> ? Vi har här även tänkt på de som kommer till Storheden med lokaltrafik. De ska kunna gå från busshållplatsen till de olika varuhusen utan problem, säger Rune Karlberg.<br>Att skapa en tydligare grönstruktur på området tas också upp i skissen. Detta innebär ett ökat inslag av planteringar och träd. Allt för att undvika det hav av asfalt som området utgörs av idag. Träden ska också spela en funktion i att förstärka områdets gångstråk.<br> ? Detta med gröna områden har ICA redan redovisat i sin byggplan. Det är en del i deras koncept. Vi tycker det är en så pass bra idé att vi följer deras linje, säger Rune Karlberg.<br>Just nu arbetar en samverkansgrupp med att konkretisera planerna i idéskissen. I denna samverkansgrupp sitter olika representanter från företagen på Storheden. Arbetet beräknas vara klart i september.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om