Trafikkaoset bort

Problemet med tillfartsvägarna mot Storheden utreds.
Avancerad datasimulering ska ge vägledning om lösningar.

LULEÅ2005-05-17 06:30
Med hjälp av bland annat ett antal cirkulationsplatser, rondeller, ska trafiksituationen på Storheden förbättras, vilket Kuriren tidigare berättat om. Konsum, ICA, Lillviken och Luleå kommun delar på kostnaderna.<br>Detta gäller dock den mer interna problematiken för området.<br>Ingen in- och utfart<br>Fortfarande kvarstår att det inte finns någon in- och utfart till Storheden som håller måttet.<br>Storhedsvägen från Notviken är smal, Storsandsvägen från Gammelstadshållet går genom ett villaområde och tillfarten från trafikplatsen vid Norra Gäddvik har ungefär samma standard som den från Notviken. Alla dessa infarter är också tämligen perifera.<br>Vägverket och Luleå kommun drar inom kort igång en utredning.<br>&nbsp;? Vi håller på att upphandla en konsult, berättar Rune Karlberg som är trafikingenjör på Luleå kommun.<br>Kablarna räknar<br>I dag ligger ett antal svarta kab-lar på vägarna i området runt Storheden. Via dessa utför man trafikmätningar som ska bidra till att skapa en bild över trafikflödena.<br>Tanken är att utreda vilka lösningar som är möjliga för att ge bättre möjligheter att ta sig från stora vägnätet till Storheden. Två trafikpulsådror tangerar Storheden: Väg 97, där tillfart sker från Notvikskorsningen eller från trafikplatsen i Gammelstad, och E4 med trafikplatsen Norra Gäddvik som enda av- och påfart.<br>&nbsp;? Arbetet startar så fort som möjligt och förhoppningsvis ska utredningen vara färdigt tidigt i höst, förklarar Rune Karlberg.<br>Samma arbetssätt används som tillämpades för att studera Storhedens interna trafiksituation. Det innebär att vägnätet läggs in i en datasimuleringsmodell, vilket ger möjlighet att se hur trafiken flyter.<br>&nbsp;? Den modell vi tidigare använde visade ganska tydligt på dataskärmen de problem som finns med dagens vägnät på Storheden. Vi kunde också lägga in olika tekniska lösningar för att studera vilka effekter man fick av dessa. Vi utvidgar nu simuleringsområdet till utanför Storheden för att undersöka tillgängligheten till och från området.<br>Kommunal angelägenhet<br>Lennart Kallander, Vägverket Region Norr, understryker att frågan i mångt och mycket är en kommunal angelägenhet. Luleå kommuns önskan att exploatera Storheden är grunden.<br>&nbsp;? Det handlar främst om att studera en avfart från E4 gällande trafikflöden och annat. Ett antal alternativ finns.<br>Kombination?<br>Är det möjligt att åstadkomma ett kombinationsalternativ med nuvarande trafikplats väg 97-E4?<br>&nbsp;? Ja, det är ett alternativ. Och man kommer väldigt nära det området med andra lösningar också. Också ett alternativ finns vid Karlsvik. Där finns i dag ingen trafikplats, men en vägport.<br>Några kostnader är ännu inte specificerade. Hittills är bara framtaget några mer grovt tillyxade alternativ om vad som är möjligt och inte möjligt.<br>Diskussion<br>&nbsp;? I finansieringsfrågan får vi ta en öppen diskussion med kommunen. Det är ju inte säkert att Vägverket ska stå för pengarna, signalerar Lennart Kallander.<br>Chefen för Obs Stormarknad på Storheden, Per Setterqvist, säger:<br>&nbsp;? Det mest optimala vore en direkt avfart från E4.<br>Storheden/ i dag och i framtiden<br>De arbeten som redan är planerade och finansierade gällande trafiken på Storheden är sådant som mer berör den interna situationen och inte någon avfart från E 4. <br>Tre rondeller byggs längs Storhedsvägen. En vid Willys/Betongvägen, en vid blivande Ica Maxi och en vid Obs Stormarknad. Storhedsvägen breddas och en gång- och cykelbro byggs över vägen nära E4-viadukten. Storsandsvägen får tre rondeller. En vid Ektjärnsvägen, en vid Besiktningsvägen och en vid Cementvägen. Totalkostnaden för projektet uppgår till 19 miljoner kronor och byggandsarbetena planeras starta inom kort.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om