Trafiken ändrades

Trafiken tog andra vägar efter att bussarna flyttat till Smedjegatan.
Skeppsbrogatan har fått ta emot en hel del bilar.
Det framgår av en rapport om biltrafiken i Luleå
I den tas också trafiken på Storheden upp jämte förbindelsen Hertsön?Björkskatan.

LULEÅ2004-01-28 06:30
De datorsimuleringar som Luleå Tekniska universitet gjorde åt Luleå kommun sade att trafiken förbi Smedjan skulle minska med ungefär 2.000 fordon per dygn jämfört med tidigare efter omläggningen i höstas.<br>Så blev det också. Mot tidigare 9.800 bilar på Smedjegatan passerar nu 7.900 fordon varje dygn.<br>Två orsaker finns, enligt den färska rapporten Bilar, bilar, bilar, gjord av Rune Karlberg, trafikingenjör.<br>n Lastbilar får inte längre köra förbi nya busshållplatserna.<br>n Gatans utformning inbjuder inte till genomfart som tidigare.<br>När nya bussnätet togs i bruk fick dessutom Skeppsbrogatans östra del, mot Shopping, ett busskörfält. Biltrafiken mot Kungsgatan hänvisades till Magasinsgatan, som i dag tar emot 1.000 bilar fler per dygn. <br>Väljer Skeppsbrogatan<br>En del av trafiken som tidigare passerade via Smedjegatan väljer numera Skeppsbrogatan förbi biblioteket och Rådstugatan, + 1.300 dygnsfordon. <br>Eller Kungsgatan förbi Östra skolan, + 800 fordon.<br>Vid Stadshuset inrättas signaler i korsningen Storgatan?Rådstugatan under 2004. Dyra grejor.<br> ? En korsning kostar 500.000?800.000 att reglera, uppger Rune Karlberg.<br>Därefter på tur, projekterat och klart men med rött ljus tills pengar finns i budgeten, är signaler vid Skeppsbrogatan?Nygatan, Skeppsbrogatan?Rådstugatan och Skeppsbrogatan?Kyrkogatan. Kungsgatan?Magasinsgatan anses också angelägen att reglera.<br>Av de större ledplanerna är Björkskataledens fortsättning sjösatt och står färdig 2007. Förbindelsen innebär att universitetsområdet knyts samman med Bodenutfarten, väg 97. Bygget väntas också ge minskning av köer vid korsningen Haparandavägen och Midgårdsvägen.<br>Tidsplan oklar<br>Kronanleden kan ge förkortad väg från Hertsön/Lerbäcken till Björkskatan och Luleås utfart mot Haparanda och Boden. Kronbacksvägen avlastas därmed. Tidsplan och finansiering är oklar.<br>Viktigt är också att göra något åt Storhedenområdet, särskilt om fler affärskomplex tillkommer. <br>Kapacitetsökningen som erhölls när Storhedsvägen byggdes om med cirkulationsplats kan snart ätas upp av de etableringar som planeras på Storheden, enligt rapporten. <br>Där funderar stadsbyggnadskontoret på kortsiktiga lösningar jämte mer långsiktiga tillsammans med Vägverket. Sistnämnda handlar om avfarter från E4 och väg 97.<br>För att få bukt med de mer akuta trafikproblemen kan cirkulationsplatser och möjligen en avfart från Storhedsvägen till gatan bakom Obs bli lösningen. Vägen skulle gå någonstans längs järnvägen.<br>En huvudvärk för planerarna är att storhelger medför våldsamma trafiktoppar på Storheden under det att vanliga vardagar bjuder på mer ordinär trafik. Där gäller att hitta en balans så att inte vägnätet på Storheden blir överdimensionerat.<br><br>hakan.zerpe@kuriren.com <br>0920/37621<br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!