Trafikbrott ska kosta

Fortkörning och underlåtenhet att använda bilbältet. Det kostar att göra sig skyldig till trafikbrott, stora som små. Nu ska det bli ännu kostsammare för lagbrytaren överlag. I ett regeringsförslag till lagrådet föreslås att det maximala bötesbeloppet på 2.000 kronor fördubblas, till 4.000.

LULEÅ2006-02-10 06:30
Redan i sommar kan nya nivåer vara ett faktum, något som välkomnas av bland annat trafikpolischefen i Norrbotten, Gunder Eriksson och hans kollegor. Av fjolårets knappt 300.000 utfärdade ordningsböter i Sverige handlade merparten om trafikbrott. <br>&nbsp;? Om trafikforskare säger att det skulle kunna rädda ett antal liv då finns det all anledning att vara positiv, menar Eriksson. Han välkomnar förslaget som i dagsläget inte är helt klart i detalj<br>&nbsp;? De enskilda beloppen vet vi ännu inte vad det blir. I dag får du böta 1.200 kronor om du kör mot rött och har du inte bältet på gäller 600 kronor. Hur mycket högre det kan bli vet vi inte i dag. Men jag kan personligen gott och väl tänka mig en dubblering, minst, säger Gunder Eriksson. <br>Sparar liv<br>Och att det gott kan svida lite mer i plånboken vid fortkörning tycker han definitivt. För det gör, enligt forskningen, att många lättar på gasfoten betydligt och i förlängningen sparas liv, så många som mellan 150 och 200. Införande av högre bötesnivåer, uppemot 10.000 kronor vid grövre hastighetsöverträdelser, är något som diskuterats tidigare men dock inte slagit igenom, konstaterar trafikpolischefen.<br>Enligt årliga riksmätningar visar det sig att hastighetsöverträdelser är alltför vanliga på vägar med hastighetsgränserna 50/70/90, berättar Gunder -Eriksson.<br>&nbsp;? Ja, medan det på 110-väg är färre som kör för fort, säger -Eriksson.<br>Kritiserar lagförslaget<br>När det gäller bältesanvändning är uppfattningen att de flesta använder bältet på landsväg -utanför tättbebyggda områden medan det är desto vanligare att man låter bältet hänga oanvänt när man kör exempelvis inne i en stad. Skälen till detta är ofta att ?jag ska bara en kort bit? eller ?jag kör så sakta?. <br>Kritik till lagförslaget, ur ekonomisk rättvisesynvinkel, framförs av bland annat vice ordföranden i justitieutskottet, vänsterpartisten Rolf Olsson. Till Svenska Dagbladet säger han:<br>&nbsp;? Jag förstår att man vill justera beloppen. Men det får inte bli ytterligare sten på börda för de som har det knapert i jämförelse med de som har höga inkomster.<br>Detta är en synpunkt som Gunder Eriksson väl förstår -och håller med om.<br>&nbsp;? Vi har ju ett normerat system i Sverige. Jag kan tycka att det inte känns rättvist att exempelvis ett sjukvårdsbiträde ska betala lika mycket som jag. 1.200 för körning mot rött, ett belopp som man förstår kan rasera en månadsekonomi, säger Gunder Eriksson. <br>Finskt system tilltalar<br>Han noterar att finländarna har ett system där man över vissa fartförsyndelser får bötesbeloppet utställt efter inkomst och förmögenhet. Vilket i sig kan innebära att den med mycket goda penningtillgångar kan få lägga upp flera hundra tusen kronor.<br>&nbsp;? Ett tilltalande system, säger Gunder Eriksson, chef för trafikpolisen i Norrbotten.<br>Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli i år och gäller alla slags brott. <br>Hur mycket den som bryter mot lagen ska betala i böter styrs av brottsbalken. Senaste ändringen skedde 1992 och nivåerna behöver uppdateras utifrån pris och löneutveckling. Förslaget går dock betydligt längre än så. <br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om