Trafikbeskedet till eleverna: Vi ändrar inget

Elevernas medborgarförslag är ett övergångsställe för att slippa bli överkörda på väg till skolan.
Men 16-åriga Edwin Johansson och Tindra Sandelid förslag blir just detta – överkört.
Av stadsbyggnadsnämnden.

Tindra Sandelid och Edwin Johansson hoppades att deras medborgarförslag om ett övergångsställe över Residensgatan skulle bli verklighet men politikerna säger nej till detta.

Tindra Sandelid och Edwin Johansson hoppades att deras medborgarförslag om ett övergångsställe över Residensgatan skulle bli verklighet men politikerna säger nej till detta.

Foto: Anders Appelgren

Luleå2018-04-25 21:04

16-åriga Edwin Johansson och Tindra Sandelid går teknikprogrammet på Kungsfågeln vilket gör att de passerar korsningen vid Residensgatan och Skeppsbrogatan flera gånger varje dag. När de fick en uppgift i skolan som gick ut på att hitta saker som de inte var nöjda med så mynnade den uppgiften ut i ett medborgarförslag om att göra ett tydligt övergångsställe vid korsningen.

För nöjda med dagens lösning är de inte.

Som det är nu så råder det osäkerhet bland många om bilarna ska släppa de gående eller ej.

– Man får stå och tveka länge innan man vågar gå över. Varken bilförare eller de som går vet vad som gäller, säger Edwin Johansson.

– Bilförarna blir sura och blänger på oss när vi går över, fyller Tindra Sandelid i.

Norrbottens Media har tidigare skrivit om korsningen. Det är inget övergångsställe vilket gör att gående inte har företräde – men många verkar tro att så är fallet.

Lär mer: Så ska du köra i en av Luleås märkliga korsningar

Hur många av eleverna tror du vet att gående inte har företräde?

– Det känns lite som om det är 50/50. Några står och väntar men andra går och då hakar fler på, säger Edwin Johansson.

– Ett övergångsställe skulle göra det tydligt, alla går ju ändå, fortsätter han.

Under torsdagen har stadbyggnadsnämnden sammanträde och de kommer då att ta ställning till ett liknande medborgarförslag där förslaget även innehåller ett trafikljus i korsningen.

Men med eller utan trafikljus – det blir inget övergångsställe för eleverna. Stadbyggnadsförvaltningens förslag till nämnden är att de ska avslå medborgarförslaget och Anja Johansson, ordförande i stadsbyggnadsnämnden, bekräftar att så blir fallet.

Hastigheten är 30 och korsningen är upphöjd för att sänka hastigheten ytterligare. Det räcker.

– Det är faktiskt så att på övergångsställen händer de flesta olyckorna. Man går utan att se sig för. Som gående har man företräde men man måste ju ändå se sig för, för det är ju inte alla som ser att man kommer, säger hon.

I stadbyggnadsförvaltningens motivering till att avslå beslutet hänvisas till forskning som visar just detta, att övergångsställen kan ha motsatt verkan gällande säkerheten. Och den osäkerhet kring vad som gäller arbetar för säkerhet och inte mot, enligt stadsbyggnadsförvaltningen.

"Att det är otydligt kan snarare vara säkrare för trafikanterna då de måste vara mer uppmärksamma och ta det försiktigare", skriver stadsbyggnadsförvaltningen.

En annan faktor som tas med i beräkningen är att inga olyckor skett. Den biten har Edwin Johansson svårt att köpa.

– Jag tycker det är dåligt. Tänk om det blir en olycka här nu, man kanske kan förhindra det, säger han.

– Jag tycker också det är dåligt. Jag vet att många är sura över det här. Och vi gnäller ju varje gång när vi går här och håller på att bli överkörda, säger Tindra Sandelid.

Inget övergångställe och inget trafikljus alltså. En tunnel hade kunnat vara en lösning om än en dyr sådan.

– Jag tycker nog att man kan använda pengarna på ett vettigare sätt. Eftersom det inte hänt några olyckor eller allvarliga incidenter så finns det egentligen ingen anledning att göra en överfart eller en underfart, säger Anja Johansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om