En trafikant berättar för Kuriren att han själv fick punktering på samma sträcka två dagar i rad. I samband med att han lämnade in sina däck på Nordiska Bil Däckcenter träffade han två andra trafikanter som råkat ut för precis samma sak – på samma vägsträcka.
– Det är sylvassa stenar som går rakt igenom däcken. Stenarna gör så stora skador att däcken inte går att reparera, säger bilföraren.
– Jag hoppas att Trafikverket åtgärdar problemen omgående så att inte fler råkar ut för samma sak eller att det sker någon allvarligare olycka, säger han.
Vägarbetet är ett vanligt underhållningsarbete för att återställa vägen i dess ursprungliga skick. Bergkrosset, som tillfördes för en och en halv vecka sedan, är det material som nu ligger överst och som orsakat punkteringar.
– Det kan bli vassa kanter på bergkrossmaterialet och vissa stenar kan ligga kvar på ytan tills asfalten läggs på. Vi börjar lägga på asfaltmaterialet på torsdag och i slutet av juli ska hela vägen vara klar, säger Ronald Andersson.
Kurirens tipsare menar att det är omöjligt att köra mer än 40 km/h utan att få punktering. Trots det är hastighetsbegränsningen på sträckan 80 km/h.
– Vi har inte haft skäl att sänka hastighetsbegränsningen på just den här sträckan, men vi kanske kommer att se över om det finns anledning att göra det, säger Ronald Andersson, projektledare på Trafikverket i Luleå.
Ronald Andersson känner själv till problematiken kring vägarbetet då han fått in flera klagomål under den gångna veckan.
– Det viktiga är att produktionen flyter på. Trafikanterna får se till att hålla låg hastighet medan gruset fortfarande ligger på ytan, säger Ronald Andersson.
Tobias Eriksson på Däckproffset i Luleå berättar att man inte reparerar några däckskador som är större än 6-8 millimeter.
– Större skador än så går inte att laga, säger Tobias Eriksson.
Han fick själv in en kund på måndagsmorgonen som hade fått punktering på sträckan mellan Bensbyn och Persön.
– Det var på en lastbil och det gick att laga, men chauffören i sin tur hade hört talas om flera andra vars däck inte gick att laga, säger Tobias Eriksson.