Tonåringar har naiv inställning till reklam

Tonåringar har en väldigt naiv inställning till reklam på internet och den påverkan den har på dem. Det visar en rapport som medieforskaren Helena Sandberg tagit fram.

Luleå2010-03-28 06:00
En alldeles färsk forskningsrapport presenterades under konsumentkonferensen i Luleå. Den handlar om niondeklassares inställning till reklam och marknadsföring.- Vi ville bland annat ta reda på om de är medvetna om att de utsätts för reklam och hur de agerar.Rapporten visar att det finns en stark misstro mot reklam och hela reklamindustrin hos svenska tonåringar. Den allmänna uppfattningen är att reklam ljuger och luras.I en del av studien kontrollerades tonåringarnas beteende genom ögonrörelsemätning. Man lät dem helt enkelt surfa helt ostört i 15 minuter och analyserade sedan hur deras ögon hade rört sig över skärmen.Såg bara var tionde
- De utsattes för 132 möjliga annonser men uppmärksammade bara 10 procent av dem. Reklam för mat var den som uppmärksammades mest.Forskningen visar också att killar tittar mer på reklam än tjejer.Tonåringarna har en väldigt negativ attityd till internetannonser.- Den ses som inkräktande och störande.Helena Sandberg berättar att många hade olika strategier för att slippa reklamen.- De höll för den del av skärmen där reklamen fanns eller använde händerna som skyglappar runt huvudet för att inte se annonserna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!