Tomt på studenter

Luleå tekniska universitet har problem. Allt färre söker högre utbildningar och speciellt de inom teknik och naturvetenskap.
? Det ser sämre ut än förra året, det gör det, säger Elisabeth Lind-Marklund på antagningsenheten.

LULEÅ2003-07-11 06:30
Antagningspapper till hoppfulla studenter runt om i Sverige börjar från och med i dag dyka upp i brevlådorna. Men det är inte så många som sökt till det tekniska universitetet i Luleå.<br> ? Om man ser till 1999 så var det 12.125 sökande, i år var det bara 7.196, berättar Elisabeth Lind-Marklund.<br>Teknikprogrammen tappar<br>Totalt sex procent färre studenter har antagits till landets högskolor i höst jämfört med förra året. Främst är det teknikprogrammen som tappar studenter. Bara vart tionde ingenjörsprogram har lika många sökande som platser på utbildningen.<br> ? Luleå har fått ta sin del av det. Det är inte riktigt inne att söka till tekniska utbildningar, säger professor Kerstin Fredga som är styrelseordförande på LTU.<br>På LTU har 29 av 93 sökalternativ reserver efter den första intagningen. Det innebär att på 64 av de 93 utbildningarna har alla som varit behöriga kommit in.<br>Alla utbildningar går trots allt inte dåligt. Vårdprogrammen som sjuksköterskeprogrammet är eftertraktat. <br> ? Det ser sämre ut än förra året, det gör det. En hel del tomma platser har vi, men det problemet delar vi med resten av Sverige, säger Elisabeth Lind-Marklund.<br>Men även om situationen ser dåligt ut så kommer det här på kortare sikt inte innebära några drastiska förändringar i LTU:s organisation.<br> ? Vi får nog försöka att gradvis anpassa oss till situationen, säger Kerstin Fredga.<br>Hög klass på utbildningarna<br>Någon utarbetad plan för hur man ska klara den svåra situationen har man inte. Men man hoppas kunna behålla lärarna och hålla hög klass på utbildningarna så att studenterna så småningom ska komma tillbaka.<br> ? Det enda vi kan göra är att försöka vara så bra som möjligt, säger Kerstin Fredga.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om