En person hörde av sig och tipsade Kuriren om att han hade blivit av med delar av sin föräldrapenning hos Försäkringskassan.
Enligt den drabbade saknades det tre dagars ersättning av föräldrapenningen, varpå han blev misstänksam. Den drabbade ringde upp Försäkringskassan och konfronterade dem om den uteblivna betalningen. Kassan kunde bara konstatera att alla betalningar var utförda. Men efter en mindre utredning kom Försäkringskassan fram till att en person på deras kontor i Luleå i stället hade fört över de tre dagarnas ersättning till sitt eget konto.
Ingen förklaring
Försäkringskassan hälsade den drabbade att det hade blivit något fel, men att de skulle återbetala så snart som möjligt. Två dagar senare kom pengarna in på kontot. Men den drabbade fick ingen förklaring till det inträffade.
- Ingen har hört av sig från Försäkringskassan till oss. Men nu när vi har läst om det inträffade förstår vi att vårt fall kan ha att göra med svindeln. Det är inte helt enkelt att hålla reda på för oss föräldrar, eftersom det finns brytningsdagar och eftersläpning i systemet, uppger den drabbade till Kuriren.
Det är fortfarande oklart hur många kunder som har blivit drabbade av ett liknande scenario. Under tisdag eftermiddag beräknar Försäkringskassan vara klar med sin utredning och ska då presentera detaljerna.