Tog hem stororder

En svensk, en amerikan, en tysk och en japan.
SSAB Hardtech har kammat hem en stororder värd 160 miljoner kronor per år.
? Den stora delen hamnar i Luleå, säger VD Thord Jonsson.

LULEÅ2003-09-24 06:30
Uppdragen fyller ut fabriken i Luleå, enligt Thord Jonssons beskrivning. Jobben är viktiga eftersom biltillverkningen gått ner såväl i Europa som i USA.<br> ? Det känner vi av. Tack och lov har vi kunnat ta in nya projekt.<br>När Hardtech, tillverkare av krocksäkra bildelar, kallar till pressträff för att berätta en nyhet så är avtalen sedan länge påskrivna. Det tar flera år från första kontakterna till att en bilmodell är i serieproduktion och innan dess ska Hardtech ha förberett sig. VD Thord Jonsson berättar att den redan tidigare tecknade storordern som nu bekräftas innebar anställningen av ett 30-tal personer i Luleå och där finns nu 330 anställda.<br> ? Vi har utvecklat det här i två år och en skillnad mot tidigare är att vi nu pratar om hela system, säger han.<br>Hur många år uppgörelserna kommer att ge produktion hos Hardtech beror på bilmodellernas livslängd. Volvo, som ingår bland kunderna, brukar tillverka sina modeller över fler år än exempelvis japanska biltillverkare.<br>Uppdraget gäller sammantaget 600.000 bilar och ordervärdet är 160 miljoner kronor per år.<br> ? Volymerna kan komma att utökas till en miljon bilar och då ökar omsättningen hos Hardtech med omkring 80?90 miljoner kronor per år, säger Thord Jonsson.<br>Arbetet gäller följande modeller som är på väg ut i handeln:<br>nn Volvo 40: Stötfångare bak och fram plus krockbalkar i framdörrarna.<br>nn Ford Focus C-Max: En högre upplaga av nya modellen av Ford Focus. Jobben gäller stötfångare bak och fram.<br>nn Mazda 3, som ersättare Mazda 323: Stötfångare bak och fram.<br>De här bilmodellerna är syskon och framtagna genom ett samarbete mellan bilmärkena. Framöver kommer parallellmodeller som i sak är samma bilar. Till exempel Volvo 50, en herrgårdsvagn.<br>nn Vid sidan av de här märkena har Hardtech gjort upp med BMW om leveranser av stötfångare bak till den lilla jeepen BMW X3.<br>Merparten av ordervärdena trillar ner i Luleå, uppger Hardtechs ledning. All utveckling sker där. Fast en del arbeten utförs intill själva biltillverkningen. Fraktkostnader och biltillverkarnas krav uppges vara orsak till det.<br>Till exempel skickas stötfångarskenor, inte hela system, till Hiroshima för att ingå i Mazda-bilar och BMW:s stötfångare tillverkas i Österrike.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!