Tjejer används som lockelse till partytält

Kittelfjäll annonserar med att de har "30 av Piteås läckraste tjejer" i sitt tält under Piteå dansar och ler. Detta ska locka manliga kunder till tältet, enligt delägaren Patrik Berg. Han menar dock att de inte går efter utseendet då tjejerna väljs ut.
Vad tycker du om det här sättet att locka kunder till öltältet? Delta i debatten. Klicka här!

LULEÅ2007-07-26 06:00
- Nej, jag ser det så här att jag ger de positivaste och trevligaste tjejerna jobbet. Sen att de ser bra ut är ju ett plus. Det är ju sådana ideal i dag, så är hela samhället utformat, säger han. <BR>Han tycker själv inte att det finns något diskriminerande och sexistiskt i deras sätt att välja ut tjejerna. <BR>- Nej, inte då vi väljer på att de är glada, positiva och trevliga. <BR><STRONG>Men ni väljer ändå att skylta med ordet "läckraste" i er reklam? <BR></STRONG>- Ja, det där vet jag inte riktigt... Visst är det kanske en provocerande text, att säga att vi har de 30 snyggaste tjejerna. Eller snyggaste, läckraste, ja det är väl ungefär samma andemening. Men det är sant, det har vi ju och det står jag för. <BR><STRONG>Vem är det som avgör om tjejerna är snygga och läckra? <BR></STRONG>- Alla tjejer här uppe är ju snygga, säger Patrik Berg och skrattar. <BR>- En snygg tjej är för mig någon som har glimten i ögat och drar på smilet. En ful tjej är den som har mungiporna åt andra hållet, som ser sura och besvärliga ut och saknar karisma, säger han. <BR><STRONG>Du sa tidigare att ni inte går efter utseendet? <BR></STRONG>- Grejen är den att när den här texten skrevs hade vi redan anställt de här tjejerna och märkt att ja, de är väldigt läckra och snygga. Det är mer av ett konstaterande. Men det var väl inte så många timmars analyserande kring den reklamtexten. <BR><BR><SPAN class=mr><STRONG>Blir bra stämning <BR></STRONG></SPAN>Under nyårshelgen samlas 400-500 gäster för att festa uppe i Kittelfjäll, och det är då många av tjejerna anmäler sitt intresse för sommarens serveringsjobb. Patrik Berg säger att det hela sker löpande, att det inte är någon regelrätt uttagning och att någon direkt jury inte finns. Det är främst han själv som väljer ut vilka 30 tjejer som passar in. <BR>- Är de positiva, glada och trevliga så passar de in. Har man med serviceyrket att göra så måste man uppfylla de kriterierna, säger Patrik Berg. <BR>Han förklarar att om man har glada människor som serverar, så blir det en bra stämning. Det är enbart tjejer som anställs för att servera, men Patrik Berg säger att det totalt sett finns lika många tjejer som killar i Kittelfjälls tält. <BR>- Det kanske låter som att det är jag och 30 brudar, men det finns en mix. Så det här med jämställdhet har vi, säger han. <BR>Han förklarar att grabbarna tar det tyngre arbetet och gör grovgörat bakom kulisserna. Att tjejerna får serveringsjobben menar han är något som fallit sig naturligt under åren, eftersom tjejerna tycker det är roligast. <BR>- 90 procent av dem som besöker öltälten är grabbar. Vi har alltid haft glada, trevliga tjejer som serverar, och det är väldigt populärt, säger Patrik Berg. <BR><STRONG>Tjejerna är alltså till för att locka manliga kunder? <BR></STRONG>- Ja, det är väl inte att förneka. <BR><BR><SPAN class=mr><STRONG>En del av affärsidén <BR></STRONG></SPAN>Patrik Berg förklarar att det är en del av deras affärsidé. <BR>- Tjejerna kommer dit killarna är och vice versa. Får vi dit killarna så kommer också tjejerna, säger han. <BR>Patrik Berg tycker att många förstorar upp bilden av folk som anställs på grund av sitt utseende. <BR>- Jag tycker inte att det stämmer. Det är de positivaste tjejerna och killarna, som har den rätta inställningen, som får jobben. De som trots långa och tuffa arbetspass kan le och vara trevliga, och tycka om att jobba med folk, säger han.
Läs mer
<STRONG><A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning.asp?CategoryID=2764&ArticleID=1590816&ArticleOutputTemplateID=125&ArticleStateID=2">Kvinnojouren kritiserar anspelningar på sex</A></STRONG>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om