Tio år med Nollvisionen

Tio år har gått sedan riksdagen 2007 klubbade beslutet om den svenska Nollvisionen - önskebilden av en framtid där ingen dödas eller svårt skadas i vägtrafiken. Det är bara att konstatera att Nollvisionen är en önskedröm som har mycket lite med verkligheten att göra. Trafiksäkerhet är ett arbete som tar mycket längre tid än man tror.

Foto: Gunnar Lundmark / SvD / SCANPIX

LULEÅ2007-12-31 01:45
Trots ett kraftigt intensifierat arbete med att öka trafiksäkerheten på de svenska vägarna fortsätter svåra olyckor att inträffa. Under 2007 var det tänkt att siffran över trafikdödade skulle stanna vid 270 personer i hela landet men den siffran överskreds redan i juli.Årets efter att Nollvisionen infördes, det vill säga 1998, dödades 531 personer på svenska vägar och 2006 var siffran 445. En minskning med 86 och en långsam nedgång - en utveckling som går åt rätt håll, även om den inte når upp till de ganska högt ställda målen i Nollvisionen.Samma siffror
Utvecklingen när det gäller svårt skadade är inte lika positiv. Där är siffrorna ungefär likadana som för tio år sedan. Omkring 4.000 personer blir varje år svårt skadade på vägarna i landet.Tittar man enbart på Norrbotten så är det svårare att se ett tydligt mönster när det gäller antalet dödade. Från 1998 fram till idag har antalet varierat från 13 (2006) till 32 (1998) men det har gått upp och ned flera gånger under de senaste tio åren. När det gäller svårt skadade visar siffrorna en liknande bild. 1998 var det 145 som fick svåra skador vid trafikolyckor och 2006 var siffran 130 men variationerna uppåt och nedåt har varit stora under perioden.Singelolyckor
Enligt vägdirektör Lena Dahlgren ser det ut som om singelolyckorna på mindre vägar har ökat under 2007 (se annan artikel). Enligt statistiken fram till 2006 (fjolårets är ännu inte färdig) är antalet dödade i singelolyckor nästan konstant. Runt fem personer förolyckas varje år utan att andra fordon är inblandade. Möteslyckorna är ungefär lika många även om trenden är svagt uppåtgående. Minskningen fram till i fjol har istället skett i gruppen övriga dödslyckor (se tabell).Flyttat
Numera är det inte många som dödas på de E 4-sträckor som har mitträcke men tyvärr har detta faktum inte fått någon dämpande effekt på det totala antalet döda i singel- och mötesolyckor. Olyckorna verkar ha flyttat från E4 till de mindre vägarna i länet. Man kan ju bara gissa hur statistiken hade sett ut utan vajerräckena men antagligen hade det varit en betydligt mer bedrövlig läsning.Det är bara att konstatera att Nollvisionen än så länge bara är just en vision. För att nå detta mål måste betydligt tuffare trafikgrepp tas till.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!