Tillbaka på isen

I går var plogbilsföraren Kjell Sundström åter i spåret på Luleälven mellan Avan och Sunderbyn. Bara några meter från platsen där han nyligen fick kasta sig ur förarhytten innan hans traktor sjönk till åtta meters djup.
Men rädd? Nja.
? Det har varit nervöst i alla tider. Man vet aldrig vad som döljer sig under snön, säger han.

LULEÅ2005-12-31 06:30
Plogbilsföraren Kjell Sundström är väl förtrogen med Luleälvens passage mellan Avan och Sunderbyn. Förutom att han under 24 vintrar plogat vägen har han sommartid varit färjkarl på sträckan.<br>Att hans traktor gick genom isen i onsdags var något han befarat under alla år. Att isen spricker är inte ovanligt, det sjunger och knakar ofta under honom när traktorn far fram.<br>&nbsp;? Isen spricker varje gång jag kör. Den är inte seg, men det gäller att sprickorna håller. Har man otur kan sprickorna bli som en uppochnervänd tratt, och då håller det inte, förklarar han.<br>Ingen idé<br>Vad som gjorde att isen brakade samman strax intill färjeläget på Avansidan just den här gången förstår han inte.<br>&nbsp;? På Avansidan brukar det alltid vara bra is. Det är norra sidan som är värst eftersom det går fler strömmar där. Men det är ingen idé att spekulera i det. Is är is, den är alltid svårberäknelig, säger han.<br>Efter en stund spekulerar han lite ändå. Den varma vintern kan vara en förklaring. Den svaga isen har förstärkts genom att snön längs vägen har spolats och sedan trampats med skoter. Kanske har det skapat svårbedömda sprickbildningar. För tjockleken var inte ett problem, även på olycksplatsen var isen cirka 30 centimeter tjock, vilket normalt är tillräckligt för en traktor att köra på.<br>Isens bristningar hörs inte<br>Kjell Sundström hade en rejäl skopa tur i oturen. Bakom hörselkåpor och motorbuller hörs inte isens bristningar i hytten. Plötsligt tippade bara traktorn.<br>&nbsp;? Ena bakhjulet och framhjulet gick ner och traktor lade sig på sidan. Då var det bara att hoppa ur, berättar han.<br>När han räddat sig till fast is inser han att ett motorhaveri väntar om traktorn skulle gå ner i djupet med påslagen motor.<br>&nbsp;? Så jag hoppade in igen och vred av tändningen. Då sjönk den lite till och jag fick kasta mig ut.<br>Några minuter senare låg traktorn åtta meter ner i det kalla vattnet. Delar av traktorn kan ha knäckts i fallet, men annars tros maskineriet klarat sig bra. Vattnet i sig skadar inte farligt så länge motorn är avstängd.<br>Företaget Dykab ska ta itu med bärgningsarbetet efter nyår. Hur försäkringen utfaller på den relativt nyinköpta traktorn är ännu oklart. Tillsvidare får Kjell Sundström hålla tillgodo med en lånetraktor.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om