Tidningar tappar i upplaga

Färre prenumeranter. Det är en sanning som gäller så gott som samtliga dagstidningar i landet.  Men Norrbottens-Kurirens tidningschef Mats Ehnbom är ändå optimistisk inför framtiden.  -Nu är det bara framåt som gäller, säger han.

LULEÅ2008-02-22 01:45
Att papperstidningen möter en allt hårdare konkurrens från andra medier är fakta som inte går att blunda för. De allra flesta dagstidningar i landet tappade upplaga under fjolåret. I Norrbotten var det endast den två-språkiga tidningen Haparandabladet som ökade. Norrbottens-Kurirens upplaga minskade med 1.600 exemplar och huvudkonkurrenten Norrländska Socialdemokraten minskade med 1.800. Även Piteå-tidningen backade med 400 ex. NK har nu en upplaga på 25.200 och NSD 38.200. -Som tidningsman är det aldrig roligt med minusresultat. Men 2007 lade vi om vår marknadsbearbetning helt och minskade antalet rabatterade ex med 1.100. Vi visste att det skulle ha konsekvenser för upplagan men det var ett medvetet val. Nu har vi en mycket sund upplaga och en större andel av fullt betalda tidningar och det känns bra, säger Mats Ehnbom, tidningschef på Norrbottens-Kuriren. Nytt format
Det betyder enligt honom att nu är det bara framåt som gäller och att mer positiva upplagesiffror väntar. -Vi har flera saker framför oss som gör att jag ser otroligt positivt på framtiden. Här i Norrbotten har vi en konkurrensnackdel i vårt format, men vi ska gå över till tabloid nästa år och får samtidigt ett mycket bättre tryck. Vi fortsätter att satsa på artikelserier som den om klimatet och det finns en härlig go på redaktionen, säger Mats Ehnbom. Han utlovar också ett omfattande kundvårdsprogram där trogna läsare premieras till förmån för de som byter tidning ofta för att komma åt rabatter. -Det känns viktigt att visa att vi satsar på de som valt Norrbottens-Kuriren som sin tidning, säger Mats Ehnbom. Han konstaterar också att innehållet i tidningen, upplageminskningen till trots, når allt fler. -Antalet unika besökare på vår webbtidning Kuriren.nu ökar med 20-30 procent per vecka jämfört med året innan. Förra veckan uppgick antalet unika besökare till 70.000, så totalt sett når vi betydligt fler än tidigare, säger Ehnbom, som ser en utmaning i att utveckla de båda produkterna. Går att vända trenden
Befolkningsminskningen kan också ha påverkat upplagan. -Det är i varje fall inte lät-
tare att öka upplagan när länet tappar invånare. Speciellt inte i en tid då även tidningar på orter som växer tappar prenumeranter, konstaterar han. Bokslutet för 2007 är inte klart än, men Mats Ehnbom är mycket nöjd med året som gick. -Norrbottens-Kuriren som tidning gjorde ifjol sitt absolut bästa resultat någonsin. Och det känns tryggt att ha en bra ekonomi i ryggen när vi vet vilka satsningar som måste göras för att hänga med i konkurrensen, säger Mats Ehnbom. Lennart Håkansson tidningschef på NSD tvingas konstatera att även hans tidningen följer utvecklingen i branschen och tappar i upplaga. -Unga människor idag nyttjar andra medier för sin information och man kan ju fundera på vad vi på alla tidningar gör för fel när det är så. Vi är dock nöjda med att fortfarande vara den största tidningen i Norrland, säger Lennart Håkansson. Han tror att det går att vända trenden och åtminstone behålla nuvarande hushållstäckning. -Att länet tappar befolkning kan vi inte göra något åt. Men det är en utmaning för oss att en tidning som läsarna efterfrågar. Jag tror att tidningen även framledes kommer att vara den viktigaste informationskällan för många människor, menar Lennart Håkansson.
Tidningsstatistik (TS) upplageuppgifter 2007: Tidning 2007 2006 + - % Norrbottens-Kuriren 25.200 26.800 -1.600 -6,0 NSD 38.200 40.000 -1.800 -4,5 Piteå-tidningen 16.900 17.300 -400 -2,3 Haparandabladet 4.400 4.200 200 4,8
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om