Tidig isväg en het fråga

Isvägarna låter vänta på sig. De dåliga isförhållandena anges vara orsaken men alla köper inte den förklaringen.

Skoterföre. "Vi är 10 bofasta på Junkön som ligger 17 kilometer ut. Vi har skaffat egen hydrokopter och svävare eftersom vi inte har någon förfallstrafik" berättar makarna Gunita Möller och Bengt Rutström som tagit skotern till Tjuvholmssundet för vidare bilfärd in till stan.

Skoterföre. "Vi är 10 bofasta på Junkön som ligger 17 kilometer ut. Vi har skaffat egen hydrokopter och svävare eftersom vi inte har någon förfallstrafik" berättar makarna Gunita Möller och Bengt Rutström som tagit skotern till Tjuvholmssundet för vidare bilfärd in till stan.

Foto: Eija Dunder

Luleå2015-01-27 13:28

Att kunna köra bil på preparerade breda isvägar i Luleås skärgård är något kommuninnevånarna uppskattar. Men de senaste åren har isläggningen varit opålitlig och det problemet är aktuellt även denna vinter anför Luleå kommun som är beställare av isvägsskötseln som utförs av entreprenörer på de olika öarna. På sina håll kritiseras nu kommunen för att inte i tid vara ute och preparera isvägarna så att trafiken kan komma igång.

Patrik Ruumensaari på Luleå kommun basar för isvägsnätet och han gör bedömningen:

– Vi har varit ute gångna helgen och kollat läget men isen har inte den kvalitén att vi kan börja arbetet. Det är problem med mellanisar och vatten på isen och snötäcke som isolerar. Isen är inte nog tjock än för att vi ska kunna ta ut en traktor och att skicka ut folk med snöslunga och mindre fordon skulle innebära ett överarbete som inte är ekonomiskt försvarbart, säger Ruumensaari som svar på kritiken.

När man kan starta arbetet är osett.

– Vi kommer att få upp isvägarna bara det slutar snöa och blåsa igen, men när är svårt att säga, förklarar Patrik Ruumensaari.

Luleås isvägar går till Hindersön/Storbrändön och till Sandön och Junkön. På Hindersön finns verksamheten Jopikgården som drivs av Lotta Sundling och Bror Einar Johansson som är hårt prövade av vintervädret och, som dom anser, kommunens senfärdighet och ovilja att lyssna på förslag till lösningar

– Nu kör vi ut våra gäster med skoter och släde så vi har det tufft med vår verksamhet som innebär en mycket mindre volym, säger Lotta Sundling. Hon och andra fastboende har länge önskat att kommunen kunde dra isvägen mot Hindersön längre norrut, förbi Skränmåsören.

– Där är det bättre förhållanden för isläggningen som skulle innebära att vår säsong blev 14 dagar längre. Men sen måste man börja bygga vägen tidigt som man gör på de andra isvägarna, borra, vattna och packa. Man kan inte sitta och vänta till isen är så tjock så man kan skicka ut en traktor, anser entreprenörsparet som vill se kommunen börja jobba på nya sätt.

Ute vid Tjuvholmssundet sitter makarna Bengt Rutström och Gunita Möller och väntar på bilskjuts till stan. De har kört skoter från sitt hem ute på Junkön, en sträcka på 17 kilometer.

– Det är för dåliga isar ännu för bil och ingen idé att vara ute och bygga väg, det har kommit mycket snö och det ska komma mer. Vi tio fastboende har skaffat en egen tvåmanssvävare och en hydrokopter för vi får ingen förfallstrafik vilket ju är lite orättvist, säger paret som annars är rätt tillbakalutade trots isproblemen.

– Man får anpassa sig helt enkelt, säger dom.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!