Tiden räcker inte till
Vems tur är det att gå nu? Oron bland lärarna på Hertsöskolan ökar i takt med lärarvarslen. Därtill är det redan svårt att hinna med alla elever.
PRATA MED ALLA. Klassläraren på Hertsöskolan Lars-Göran Holmfrid tänker varje dag på att han ska försöka prata med alla elever. Med på bilden är elevassistenten Mariette Nordbrandt.
Foto: Andreas Wälitalo
Lars-Göran Holmfrid, klasslärare i årskurs sex, är inne på sitt 34:e år inom yrket. I hans nuvarande klass går 23 elever, till hösten är det dags för en ny klass, då med minst 25 elever. - För det mesta har jag klassen ensam vilket kan vara körigt många gånger. Jag hinner inte riktigt med alla elever, de relativt självgående, snälla och tysta eleverna drabbas. Jag hinner med de svårare, säger han och berättar vidare att han varje dag försöker prata med varje elever. Kanske att han inte alltid lyckas men tanken finns där. - Även de relativt självgående, snälla och tysta eleverna behöver uppmuntran, menar han. Om lärartätheten minskas befarar han att det blir än fler elever som inte får den uppmärksamhet som de har rätt till. Ju större klasser det blir desto mer tid går det åt till att lösa konflikter. Fler vuxna behövs
Elevassistenten Mariette Nordbrandt tycker att färre lärare i skolan rimmar illa. - Förskräckligt, det är inte klokt. Man ser ju redan nu hur många elever det är som behöver pedagoger och annan personal. Eleverna behöver inte enbart kunskap utan de behöver en vuxen människa socialt, konstaterar hon. Syokonsulenten Kjell Tunlind håller med. Han tillägger att vuxna ger lugn och behövs överallt, inte bara i skolan. - Politikerna måste börja förstå att vi måste umgås och vara tillsammans, kostnader som dras in uppkommer i andra former, menar han. Skolans årskurs fyra till sju-rektor, Gunilla Lundström, hänvisar till en tidigare undersökning som visar att den sammantagna samtalstiden som vuxna har med barn är cirka åtta minuter per dag. - Än värre blir det om man drar ned, menar hon. Kjell Tunlind påpekar också att numera är många av barnens föräldrar skilda och att de barnen behöver ännu fler vuxna kring sig.
Om effektiviseringskravet på 43 miljoner kronor blir verklighet för barn- och utbildningsförvaltningen riskerar lärartätheten i Luleå kommun att minskas till 7,7 lärare per 100:e elev. Enligt 2007 års siffror är lärartätheten 8,7 lärare/100 elever. Besparingen motsvarar cirka 85 lärare och bör vara genomförd hösten 2010 för att få full effekt 2011. På skolpolitikernas sammanträde i onsdags redovisades underlaget för nämndens ledamöter. Underlaget är ett värstingscenario, effektiviseringskravets storlek avgörs i maj/juni.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!