År efter år klassas Teknikens Hus som Sveriges ledande science center. Men nu vill de bli bättre – och satsar därför på värdskapsutbildning för hela personalen.
– Vi har jobbat med värdskap i över 15 år och det finns i väggarna, kan man säga. Men vi behöver fräscha upp det och utvecklas ännu mer. För oss kommer besökarna alltid först och det goda mötet är väldigt viktigt för oss, säger Helena Lilja, chef för publik verksamhet på Teknikens Hus.
Det är Swedish Lapland Visitors Board samt Visit Luleå som står bakom utbildningarna som innefattar flera steg, som alla syftar till att skapa ett välkomnande i världsklass.
– Den här satsningen ska syfta till bättre affärer för våra företagare inom besöksnäringen. Vi ser att bemötandet spelar en stor roll – det påverkar hur länge gäster stannar, om de återvänder och hur de berättar om sin upplevelse för andra. Ett gott värdskap är en förutsättning för att vara framgångsrik besöksnäringsföretagare i dag, säger Marlene Bolstad, destinationsutvecklare på Visit Luleå och ansvarig för de lokala värdskapsutbildningarna i Luleå.
Värdskapsutbildningen, som företag inom hela Swedish Lapland kommer att genomföra, är en viktig pusselbit i den gemensamma kraftsamlingen som Swedish Lapland Visitors Board samt destinationerna inom Swedish Lapland nu gör för att hela regionen ska erbjuda ett välkomnande i världsklass.