Teaterelever från Luleå har lättast att få jobb

Teaterhögskolan i Luleå fungerar bra även om den har en del brister. Det konstaterar Högskoleverket i en utredning. Till framgångarna hör att eleverna har störst chans att få arbete jämfört med elever på andra scenskolor.
Högskoleverket föreslår också flera förändringar. Bland annat vill man införa årlig intagning.

LULEÅ2007-05-11 06:00
Högskoleverket inleder sin analys genom att berömma scenskolan.
"Teaterhögskolan i Luleå försvarar sin plats inom den statliga skådespelarutbildningen. Vi har även noterat att antalet studenter som fått arbete inom yrket tycks vara påfallande högt jämfört med andra scenskolor."

Intagning varje år
I dag har teaterhögskolan intagning vartannat år, Högskoleverket vill att det istället sker årliga intagningar främst för att få fler studenter som i sin tur skulle öka andelen fast anställda lärare.
Högskoleverket har också kritik mot Teaterhögskolans organisation. Det handlar bland annat om att rektorn både är chef och ansvarig för ämnet scenisk gestaltning. Rektorn anser att det är ett uppdrag för mycket. Högskoleverket berömmer rektorn för hennes analys.
I utredningen om Teaterhögskolan får Luleå tekniska universitet kritik av Högskoleverket. Verket konstaterar att det ska finnas en nämnd för konstnärligt utvecklingsarbete på universitetet. Trots den bestämmelsen saknas en sådan vid universitetet. Högskoleverket kräver därför att en sådan nämnd inrättas så snabbt som möjligt.
Det finns flera kritiska synpunkter i verkets analys. Bland annat talas om den profil som Teaterhögskolan brukar tala om i sin marknadsföring, det handlar främst om samarbetet med Norrbottensteatern. Enligt Högskoleverket pågår det inga sådana projekt men man vill att skolan utreder hur ett sådant samarbete ska kunna ske.

Bättre marknadsföring
Högskoleverket efterlyser också en bättre marknadsföring. Man säger att det räcker inte att försöka locka studenter med "snö och kyla". Lärarkompetensen vill man också ska öka och breddas. Och så säger man att "behovet av professorskompetens är skriande".
Bland de förändringar som Högskoleverket vill se ingår också att samarbetet mellan fakulteten, institutionsledningen, avdelningarna, lärarna och studenterna förbättras. Och att studentinflytandet ökar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!