Taxikaos i Luleå efter krogkvällar

Brist på platser för taxi skapar bråk i Luleå när krogarna stänger. Taxibolagen klagar över brist på förståelse från polis och kommun.

EN AV TVÅ. Taxizonen utanför Statt är en av två zoner i närheten av kroglivet. Men sommartid är det andra krogar som drar mer och där får taxibilarna inte stå. Foto: Roland S Lundström

EN AV TVÅ. Taxizonen utanför Statt är en av två zoner i närheten av kroglivet. Men sommartid är det andra krogar som drar mer och där får taxibilarna inte stå. Foto: Roland S Lundström

Foto: Roland S Lundström

Luleå2009-06-30 06:00
En vanlig krogkväll i Luleå finns det ett 50-tal taxibilar i tjänst. De har tio platser att dela på där de kan plocka upp krogkunder.Svårt att jobba
- Kunder tvingas gå långt för att hitta en bil, det skapar bråk och oreda, säger Patrik Svanberg, Sexans taxi.Konkurrenten Göran Johansson, styrelseordförande på Luleå taxi, håller med.- Det är jättesvårt att jobba effektivt. Om vi kunde samverka skulle vi kunna tömma stan i ett nafs sedan krogarna stängt. Nu bråkar kunderna om de få taxibilar som ryms på taxiplatserna och det är inte bra, säger han.Problemet är alltså inte brist på taxibilar utan att de nöjeskrogar som inte ligger i de två stora hotellen Statt och Quality inte har särskilt markerade platser där taxi kan plocka upp kunder. Vid hotellen finns fyra plus sex platser reserverade för taxi men vid Allstar, Färjan, Olivers och krogarna på Nygatan finns inga alls.Får inte stanna
I helgen ställdes problemen på sin spets; det var mycket folk ute i de varma sommarnätterna och samtidigt var polisen på plats och övervakade taxibilarna.- Polisen vinkade bort oss om vi försöker stanna och plocka upp kunder där det inte finns taxiparkering, säger Patrik Svanberg.- Kunderna frågar ju varför vi inte kan komma och hämta dem, det händer ju att vädret är dåligt också, säger Göran Johansson.Taxibolagen önskar sig en ficka för taxi på Skeppsbrogatan vid Färjan samt att de kan nyttja vändplatsen vid Allstar på Storgatan.- Det kör mycket privata bilar som en raggarsväng runt den vändplatsen, det finns ingen anledning att tillåta privat trafik där efter klockan 22, menar Svanberg.- Det skulle bli ett lugnare tempo i stan på nätterna om vi kunde plocka kunder på fler ställen, säger Johansson.De ser gärna att de blir tillfrågade när det ska tas beslut om trafik och framkomlighet i centrum.Kommunens ansvar
På polisen uppger man att taxizoner är en fråga för kommunen och att deras uppgift begränsas till att övervaka att de lokala trafikreglerna följs.- Det är inte vår uppgift att recensera kommunens beslut, säger Roger Jönsson, polisens informationsdirektör.Gatuchef Göran Gabrielsson menar att kommunen gärna diskuterar dessa frågor med taxibolagen.- De får gärna ta kontakt med oss, det finns säkert möjligheter att förbättra läget,
säger han.Gabrielsson betonar dock att kommunen måste samtala med taxiföretagen, inte med enskilda chaufförer, och att det funnits goda möjligheter för dem att framföra sina synpunkter.- Vi bjöd in samtliga bolag för en månad sedan på ett möte. Men bara ett av dem kom, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om