Taxichaufförerna i Luleå hade fått nog av den illegala taxiverksamheten som pågick mitt framför ögonen på dem. Under två nätter åkte två chaufförer själva svarttaxi med 15 olika förare och lämnade därefter in dokumentationen av den olagliga verksamheten till polisen.
Polisen inledde en förundersökning vilket hittills resulterat i att tio personer fått dagsböter efter att de erkänt olaga respektive otillåten taxitrafik. För några av dem har även körkortet dragits in.
I torsdags väckte åklagaren Sanna Lundgren åtal mot ytterligare en person för otillåten taxitrafik. Den åtalade är en man i 40-årsåldern från Luleå.
– Det var utfärdat ett strafföreläggande som han inte besvarat så då valde jag att åtala honom, säger hon.
Åtalet gäller en resa mellan Porsön och Luleå. Till bevisningen finns skärmdumpar på en konversation via sociala medier där parterna gör upp om resa och kostnad. Därtill finns skärmdumpar på att resan som kostade 150 kronor betalats via swish.
Enligt Mikael Hjort som driver Luleå taxi kommer åtal att väckas mot ytterligare en person som kört svarttaxi i Luleå.
– Ur vårt perspektiv så är det otroligt viktigt att de går att lagföra och att de döms för de brott de utfört. Annars blir lagstiftningen tandlös men även giltighetsprincipen, att man ska kunna få driva olovlig verksamhet, blir galen.
Än mer intressant tycker Mikael Hjort att det ska bli när skatteverket sätter tänderna i verksamheterna, det finns en känd person i Luleå som enligt honom kört svarttaxi i tio års tid.
– Det ska bli väldigt intressant att se hur skatteverket agerar mot de här personerna när de gäller eftertaxering. För när de väl är dömda då måste man också ur skatteverkets perspektiv se till att de gör rätt för sig. Om det blir så leder det här kanske till att de förstår att det faktiskt inte är okej.
Efter att flera personer lagförts för otillåten taxitrafik har antalet personer som kör svarttaxi i Luleå minskat, enligt Mikael Hjort. Tidigare cirkulerade ett 50-tal svarttaxibilar.
– Det var 50 procent utöver vår verksamhet som var ute och snurrade, de kom till och med bilar från Älvsbyn och Piteå. Så det är klart att det var lukrativt för dem. Den kända personen som kört under längre tid kör inte längre, till och med polisen kände till honom.
Hur går snacket nu?
– Jag har pratat både med förarna och andra åkerier, alla lovordar det som sker nu och att det var Luleås förare som tog initiativet och satte ner foten för hela svenska taximarknaden.