Taxi har lång dags färd mot rätt teknik
Nu är programvara nummer 39 i ordningen på väg för att få bukt med nya trafikledningssystemet som retat taxikunder.
GREJAR SIG. Chauffören Hans Aarflot säger sig inte ha upplevt problem med tekniken (datasystemet högst upp på instrumentbrädan).
Foto: Andreas Wälitalo
Visst har vi misskött kunder, medger han. Bättre har det blivit efterhand. Det är främst i Luleå, Boden och Piteå, med omfattande volym uppdrag, som problem visat sig.- Det fungerar tillfredsställande nu men problemen är inte ur världen. Det är inte säkert att det är så, sade Bengt Hellström häromdagen.Då hade programvara nummer 38 anlänt. Sedan gick det en dag.- Nu är nummer 39 på väg. Det finns buggar som måste bort. Det ser ut som om de ska få till det.I går kväll träffade Kuriren chauffören Hans Aarflot, Luleå taxi.- Jag har inte upplevt problem, men jag hört om det de första dagarna.Till vittnesmålen finns fall där barn missat skoltiden och en resenär som missade flyget för att ingen bil kom. Det har också förekommit att en inlagd resa tagits bort men det har inte chauffören kunnat se utan åkt dit. Chaufförer har beskrivits som stressade.Boden Taxi ber i annonser kunderna om ursäkt men åtminstone från skolan i Boden säger skolskjutsansvariga Ann-Katrin Johansson att hon inte ser något stort problem.Systemet är levererat av ett företag från Stockholm som arbetar med system för taxi. Bengt Hellström säger att folk från företaget varit uppe för att jobba med tekniken.Han ser inget skäl att ångra köpet, vilket finns även på ytterligare ställen. Det har varit en dålig programvara från första början, säger han.- Vi ska göra en sammanställning och se hur vi går vidare.Krav på skadestånd?- Inte otänkbart.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!