Tar strid för nattåget

Miljöpartiets språkrör Peter Eriksson ger sig in i debatten angående Rikstrafikens planer på att dra ner på tågtrafiken i norra Sverige.
? Det är stor skandal att inte det här har hanterats på ett bättre sätt, tycker han.

LULEÅ2004-12-21 06:30
Rikstrafiken ska enligt uppgift ta beslut om sitt sparförslag i början av januari. <br>Om beslutet går igenom innebär det att det ena av två nattåg mellan Göteborg/Stockholm och Luleå dras in.<br>Både Inge Josefsson, klubbordförande i SEKO Green cargo, och Torbjörn Lidberg, vice ordförande i LO-distriktet, är oroade över tågtrafikens framtid och de arbetstillfällen som befaras försvinna.<br>Enligt Peter Eriksson är grundproblemet att regeringen har gett nya uppdrag till Rikstrafiken för att försöka finansiera underskotten på de mindre flygplatserna. <br> ? Detta har man gjort utan att tillskjuta några nya pengar och det går ju inte ihop. Det är det som järnvägstrafiken får sota för nu och vi politiker måste därför ta krafttag, säger han.<br>Miljöpartiet kommer därför att föreslå att ytterligare 70 miljoner kronor ska gå till Rikstrafiken utöver de 30 miljoner extra som tidigare beslutats om.<br> ? Jag tror inte att det blir några problem att få med både socialdemokraterna och vänsterpartiet, de måste inse att det är nödvändigt eftersom vi måste ha den här järnvägstrafiken kvar. Det finns heller ingen garanti för billiga flygbiljetter i framtiden eftersom det bara handlar om ett priskrig mellan flygbolagen. En del av aktörerna kommer säkert att försvinna från marknaden, tror Peter Eriksson.<br>Finansieringen till extra medel för Rikstrafiken ser han inga större problem med:<br> ? Vi tar det från budgeten för järnvägsbyggandet. Den enda effekten blir att byggandet blir några månader förskjutet, säger Peter Eriksson.<br>Även riksdagsledamoten Anna Grönlund Krantz (fp) tycker att regeringen ska ta sitt ansvar. Hon anser att en neddragning av ett eller två nattåg är ett kraftigt slag mot turistnäringen. I ett pressmeddelande kräver den norrbottniske folkpartisten att en konsekvensanalys genomförs innan Rikstrafiken fattar beslut.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om