Taklagsfest på Hertsöfältet – första industribyggnaden tar form

Första industribyggnaden på Hertsöfältet reser sig ur gruset, taket är lagt och stommarna är på plats. Om ett år räknar Duroc Rail med att börja flytta in.

Om ungefär ett år börjar inflyttningen i den nya hallen som byggs på Hertsöfältet. "För oss är det en fantastisk möjlighet att få en effektivare och bättre produktion" säger Daniel Eriksson, vd Duroc Rail.

Om ungefär ett år börjar inflyttningen i den nya hallen som byggs på Hertsöfältet. "För oss är det en fantastisk möjlighet att få en effektivare och bättre produktion" säger Daniel Eriksson, vd Duroc Rail.

Foto: Anna Isaksson

Luleå2024-10-03 17:06

Duroc Rail är tvunget att flytta från sina nuvarande lokaler inne på SSAB:s industriområde på Svartön när stålbolaget ska ställa om sin produktion till fossilfritt. På Hertsöfältet pågår bygget av Duroc Rails nya lokaler, en drygt 6 000 kvadratmeter stor industrihall. Taket är lagt, stommarna är på plats och det mesta av väggarna är resta.

– Vi räknar med att ha ett tätt hus i december, säger seniorkonsulten Sven-Erik Sundqvist som arbetar med projektet. 

– Vi ligger i fas med tidplanen, snarast i framkant, fortsätter Sven-Erik Sundqvist. 

undefined
Sven-Erik Sundqvist, konsult och Johan Sjöström, projektledare för bygget från LKAB.

Om ungefär ett år räknar man med att kunna börja flytta över maskiner och utrustning från lokalerna på Svartön till den nya hallen på Hertsöfältet. Flytten av verksamheten är komplicerad, eftersom Duroc Rail inte kan stänga ned sin verksamhet under tiden. Företaget underhåller järnvägshjul med tillhörande komponenter och de största kunderna är SSAB och LKAB, som är beroende av fungerande järnvägstransporter.

undefined
Industrihallen är på drygt 6000 kvadratmeter, hit flyttar Duroc Rail om drygt ett år eftersom företaget inte längre kan vara kvar inne på SSAB:s industriområde på Svartön.

LKAB blev formellt delägare i Duroc Rail i februari i år och gruvbolaget ansvarar för att bygga och äga hallen, som kommer att hyras ut till Duroc Rail. Det handlar om en investering på cirka 200 miljoner kronor. 

– Det handlar om att säkra våra järnvägstransporter och se till att vi har en förutsägbar transportkedja av våra produkter på Malmbanan. Duroc Rail är en viktig aktör som sköter underhåll av vagnshjul åt oss. Det handlar om att säkra en verkstad här i Luleå så att vi effektivt kan jobba med underhållet, säger Anders Lundgren, projekt- och hållbarhetschef LKAB.

undefined
"Det handlar om att säkra en verkstad här i Luleå så att vi effektivt kan jobba med underhållet" säger Anders Lundgren, projekt- och hållbarhetschef LKAB när han motiverar varför gruvbolaget gått in som delägare i Duroc Rail. LKAB ansvarar för att bygga och äga hallen

Duroc Rail får dubblad kapacitet i den nya hallen, i dag gör företaget 11 000 hjulpar per år.

– I dagsläget har vi tre produktionslinjer, här kommer vi att få fem produktionslinjer. Vi köper två strategiska maskiner för att öka kapaciteten, berättar Daniel Eriksson, vd för Duroc Rail. 

undefined
Nu är taket på plats på den stora industrihallen dit Duroc Rail flyttar nästa år. Inflyttningen beräknas påbörjas i september 2025.

Utökad produktion kan bli aktuellt i framtiden, förutsatt att järnvägstrafiken ökar. Duroc Rail har ungefär 60 anställda, vintertid tas ytterligare ett 20-tal personer in eftersom underhållsbehovet av järnvägshjul ökar under den kalla årstiden.

Till Duroc Rails nuvarande anläggning på Svartön kan järnvägshjulen rulla på räls, men till Hertsöfältet finns ingen järnväg. Sannolikt blir det därför nödvändigt med lastbilstransporter av järnvägshjul till Duroc Rails nya hall. Närmaste vägen går via Gräsörenbron. 

– Det blir omlastning i någon form, konstaterar Anders Lundgren. 

undefined
Rundvandring inne i industrihallen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!