"Prioritera människor framför godstrafik"

Människor ska prioriteras framför godstransporter. Det tycker tågresenärerna som Kuriren träffade på Luleå järnvägsstation.

Mariann Ek, Luleå, Isabelle Ek, Kiruna, och Mattias Niemi, Kiruna tycker att man ska prioritera persontrafiken på Malmbanan.

Mariann Ek, Luleå, Isabelle Ek, Kiruna, och Mattias Niemi, Kiruna tycker att man ska prioritera persontrafiken på Malmbanan.

Foto: Ulrika Vallgårda

Luleå2024-05-13 05:00

Mariann Ek från Kiruna, numera boende i Luleå, står på järnvägsstationen för att vinka av sin dotter Isabelle Ek som har varit utomlands och nu är på väg hem till Kiruna igen.

Mattias Niemi har varit och hälsat på en kompis i Piteå och är också på väg hem till Kiruna med tåg. 

Ingen av dem tycker att det verkar rimligt att, som gruvbolagen propagerar för, flytta persontrafiken från tåg till landsväg.

– Det förslaget har jag inte hört talas om. De har ju pratat om dubbelspår i 20 års tid minst, det är väl dags att bygga det nu. Då ryms ju både persontågtrafik och malmtåg och andra godståg, säger Mattias Niemi.

Men vad tycker du om idén att köra persontrafiken på landsväg i väntan på det?

– En dum idé. Titta bara så mycket packning vi har att krångla in på bussen. Plus att bussen tar mycket längre tid, du ska in i Överkalix en halvtimme och byta busschaufför och sedan in i Gällivare i 20 minuter, säger Mattias Niemi.

undefined
Mariann Ek, Luleå, Isabelle Ek, Kiruna, och Mattias Niemi, Kiruna tycker att man ska prioritera persontrafiken på Malmbanan.

Han får medhåll.

– Det skulle vara ganska hemskt. Vägen mellan Töre och Kiruna är inte bra. Ska nu även de som åker tåg i dag transporteras där? Det är en dålig idé. Det är klart att det är viktigt att transportera malm också, för det är en väldigt stor resurs vi har, men man måste också tänka på alla människor som påverkas, säger Isabelle Ek.

Mariann Ek kan bara instämma.

– Vi har bara en väg ut från Kiruna. Det kommer bli fullt kaos med trafik och mycket olyckor, särskilt vintertid. Det är det redan nu med lastbilarna som far fram och tillbaka. Och det är klart att de måste bygga ut järnvägen, för tågen går aldrig i tid. Om de ens går överhuvudtaget, säger hon.

undefined
Gruvbolagen vill att persontågen makar på sig för att malmtransporterna ska få mer utrymme.

Om man ska prioritera mellan malm och människor tycker de svaret är enkelt.

– Malmen måste också ut, men jag tycker man måste prioritera människor, säger Mariann Ek.

– Det var bra sagt. Människor framför material, inskjuter Mattias Niemi.

Även för turisternas skull är det viktigt att kunna åka tåg menar de.

– Många vill åka tåg till exempelvis Björkliden och då är persontågtrafiken jätteviktig, säger Mattias Niemi.

– Men först och främst borde man prioritera oss som bor där, säger Isabelle Ek.

undefined
Clement Faure och Flavie Amyot är turister från Frankrike på väg mot Narvik. För dem är det ett medvetet tag för miljön och klimatets skull att åka tåg.

Turisterna Clement Faure och Flavie Amyot är på väg med tåg från Frankrike till Narvik.

– Vi åker tåg hela vägen för miljöns och klimatets skull. Det är också ett bra sätt att se landskapet på och ha det bekvämt på resan, säger Clement Faure.

– Det borde finnas tåg överallt. Att behöva byta till buss är inte bra, säger Flavie Amyot.

undefined
Kirunatåget rullar iväg norrut från Luleå järnvägsstation.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!