Tågpremiär med oviss avgång

Det är oklart om Norrtåg verkligen kan starta trafiken med de nya tågen som planerat den 11 december.
Under helgen ska avgörande tester göras.

Foto:

Luleå2011-12-03 06:00

Under fredagen hölls ett hastigt sammankallat krismöte i Umeå med ägarna till Norrtåg och ledningen för Norrtåg. Norrtåg ägs formellt av de fyra länstrafikbolagen i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland. Beskedet som gavs på mötet är att det är oklart om tågtrafiken på bland annat sträckorna Umeå-Luleå-Kiruna kan starta som planerat på söndag den 11 december.

Anledningen är att de nya fordonen ännu inte är typgodkända av Transportstyrelsen.

- Vi håller på med tester in i det sista. Vi kommer att veta mer på måndag, säger Olle Tiderman som är teknisk chef på Norrtåg AB.

Tester pågår dygnet runt
Under denna helg ska motorvagnarna fortsätta att testköras. På måndag ska resultatet av alla tester utvärderas, då ska Norrtåg ta ställning till ifall man ska ta emot fordonen från tillverkaren Alstom. På måndag hoppas man också få typgodkännandet från Transportstyrelsen.

- Allt det där landar på måndag, då är båda processerna i land, säger Olle Tiderman.

Är ni inte sent ute?

- Det är alltid sent ute, det är så otroligt pressade processer, svarar Olle Tiderman.

Redan försenad trafikstart
Ursprungligen var trafikstarten på sträckorna Luleå-Umeå och Luleå-Kiruna planerad till augusti 2011. Tidtabellerna är redan klara, det är meningen att det ska bli två dubbelturer per dygn på sträckan Luleå-Kiruna och tre dubbelturer per dygn på sträckan Luleå-Umeå.

Om det skulle visa sig vara problem som gör att tågtrafiken inte kan starta som utannonserat den 11 december så vågar Olle Tiderman inte ange någon tidpunkt för när tågtrafiken i så fall kan starta.

- Det beror på förutsättningarna, säger Olle Tiderman.

- Om inte vi kan vara förvissade om att trafiken kommer att fungera är det olämpligt att köra igång. Vi vill vara säkra på att det ska fungera, säger Henrik Berg som arbetar med infrastrukturfrågor på landstinget i Norrbotten.

Norrtågsförsöket startade i augusti 2010, då trafiken på Botniabanan startade. Trafikstarten i hela systemet har försenats på grund av försenade leveranser av signalutrustning på Ådalsbanan (Sundsvall-Nyland). Två gånger har starten på Ådalsbanan skjutits upp, nu gäller april 2012.


Botniatåg AB är operatören som kör trafiken åt Norrtåg, bolaget ägs av DB Bahn till 60 procent och av SJ till 40 procent. Bolaget kommer att ha cirka 130 anställda med huvudkontor och verkstad i Umeå. Avtalet med Botniatåg löper till augusti 2016.


Norrtåg AB ägs av de fyra länstrafikbolagen i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!