Tågkompaniet fick rätt om upphandling

Tågkompaniet får skadestånd och erkännande från Rikstrafiken.
? Vår upphandling var inte tillräckligt bra. Tågkompaniet är väldigt kompetenta, säger Staffan Widlert, Rikstrafikens nye chef.
Som samtidigt konstaterar att Connex ?har problem? med Norrlandstrafiken.

LULEÅ2005-01-20 06:30
Tvisten mellan Tågkompaniet och Rikstrafiken om upphandlingen av Norrlandstrafiken är över.<br>Parterna har nått en uppgörelse där Rikstrafiken betalar ett skadestånd till Tågkompaniet, beloppet är hemligt.<br>Krävde 53 miljoner<br>När Tågkompaniet stämde Rikstrafiken i samband med att man förlorade upphandlingen om nattågen till Norrland till Connex krävde man 53 miljoner kronor.<br> ? Skadeståndet är inte alls så stort som vi krävt. Det viktigaste för oss är att Rikstrafikens nya ledning medgett att fel begåtts. Summans storlek är därför inte avgörande för att vi lägger ned tvisten, säger Jan Johansson, Tågkompaniets VD.<br>Han är dessutom intresserad av att åter ta över Norrlandstrafiken och uppger att man ska lägga ett anbud när den trafiken ska upphandlas igen 2008.<br>Tågkompaniet får också beröm av Rikstrafikens nya generaldirektör Staffan Widlert.<br> ? Tågkompaniet är driftiga, uppskattade av resenärerna och väldigt kompetenta. Man kan väl säga att det är extra sorgligt och trist att detta drabbade en av de skickligaste operatörerna i landet, säger Widlert.<br>Brister och oklarheter<br>Han vill dock inte gå så långt som att medge att Rikstrafiken gjorde fel när man antog Connex bud.<br> ? Det är svårt att inte anta det lägsta anbudet, särskilt när det kommer från en seriös och stor koncern. Alla vet att Connex har massor av muskler, säger Widlert.<br>Han var själv inte generaldirektör vid den tidpunkten och de som ansvarade för upphandlingen är inte heller kvar på Rikstrafiken.<br> ? Men det står klart att det fanns brister och oklarheter i upphandlingen. Vi måste bli tydligare och bättre i det arbetet och det är därför vi förstärker vår organisation. Vi var inte tillräckligt bra, säger Staffan Widlert.<br>Rikstrafikens generaldirektör är långt ifrån omedveten om det missnöje som finns med hur Connex sköter tågtrafiken i dag.<br> ? Det finns ett missnöje även om det inte är så nattsvart som man ibland kan tro. Connex har problem men allt är inte deras fel. De vagnar man har är ovanligt dåliga och gamla. Men det är vårt fel, Connex har ingen skuld i det. Det är Rikstrafiken, eller staten om man så vill, som ska ansvara för vagnparken och ingen har helt enkelt tagit ansvar för att underhålla eller byta ut vagnarna. Det har drabbat Connex som fått dessa vagnar anvisade utav oss, säger han.<br>Sämre än i söder<br>Widlert medger att vagnarna är betydligt sämre i norr än i söder.<br> ? Det är generellt riktigt. Vi måste försöka hitta medel att förbättra vagnarna, säger han.<br>Men Staffan Widlert menar att det finns andra skäl till att Norrlandstrafiken tappar resenärer.<br> ? Konkurrensen från lågprisflyget är en viktig faktor. Sedan har Connex andra problem också men jag har uppfattat det som att bolaget är angeläget om att förbättra sig. Det finns hopp om att det ska lyckas, säger han.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om