Tågkompaniet: "Det stärker oss"

Två forskare anklagar Connex för att ha dumpat anbudet om nattrafiken till Norrland.
- Det stärker oss att det finns fler som anser att det var ett orimligt lågt bud. Det gör att vi inte framstår som ett litet, gnälligt bolag som agerar likt dåliga förlorare.
Det säger Tågkompaniets verkställande direktör Jan Johansson till Kuriren.nu vid tiotiden på tisdagen.

LULEÅ2003-11-11 10:43
<P>Tågkompaniet rustar sig för strid efter att ha förlorat kampen om nattrafiken från Norrbotten till Stockholm. I juni 2003 tog det franska transportföretaget Connex över tågtrafiken i Norrland efter att ha vunnit upphandlingen.<BR>Tågkompaniet vägrar dock att ge upp. Företaget planerar att föra kampen vidare in i rättsalen.  <BR>- Just nu pågår det pennfäktning med Rikstrafiken, men det är en kvalificerad gissning att frågan kommer upp på tingsrättens bord under de fyra första månaderna nästa år, säger Jan Johansson.<BR>Tågkompaniet planerar att stämma Rikstrafiken för felaktigt förfarande vid upphandlingen.<BR><BR><STRONG>"Vi hade förlorat 30 miljoner per år"</STRONG><BR>Tågtrafiken från Norrbotten och Stockholm betraktas som olönsam. Det är omöjligt att få trafiken att generera en vinst. Därför betalar Rikstrafiken ut ett ekonomisk stöd efter ett anbudsförfarande.<BR>Tågkompaniet hävdar att statliga Rikstrafiken gjorde fel, när de accepterade Connex anbud att driva tågtrafiken i Norrland. <BR>Tågkompaniet anser att konkurrentens anbud var dumpat. Enligt Jan Johansson ligger budet för femårsperioden cirka 200 miljoner kronor lägre än Tågkompaniet.<BR>- Det råder ingen tvivel om att det handlar om ett dumpat anbud, säger Jan Johansson till Kuriren.nu. Om Tågkompaniet hade kört nattrafiken efter sådana förutsättningar hade vi gjort en förlust på bortemot 30 miljoner kronor per år.<BR><BR><STRONG>Viktig principiell fråga</STRONG><BR>Nu får Tågkompaniet stöd för sina misstankar av två forskare från Handelshögskolan i Stockholm, De två forskarna, Gunnar Alexandersson och Staffan Hultén, har studerat upphandlingen för Banverkets räkning och hävdar i det senaste numret av Ekonomisk debatt att Connex anbud var dumpat.<BR>Tågkompaniets vd Jan Johansson betecknar att den här striden som avgörande för företagets framtid. <BR>- Det är bra att den här frågan kommer att prövas i Tingsrätten nästa år. Det är av stor principiell betydelse för hur man ska agera som ett litet järnvägsbolag i Sverige.<BR>- Om det inte är tillåtet att dumpa sitt anbud, då får vi en sund spelplan inför framtiden, där alla parter har möjlighet att konkurrera om trafiken.<BR>- Om det blir tillåtet att dumpa anbuden, då är spelplanen lika klar. Då får de stora företagen rätt att göra som de vill. Vi, små företag, blir helt chanslösa att vinna en upphandling. Då måste vi ta under övervägande hur den framtida inriktningen på vår verksamhet ska se ut.  <BR>Kuriren.nu söker Connex-chefen Olof Eriksson, som basar över Norrlandståget.</P>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om