Tågklotter för 40.000 kronor

Nedklottrat - igen! Reginatåget som går mellan Luleå och Umeå utsattes på söndagseftermiddagen i fullt dagsljus för en massiv klotterattack inne på Umeå tågstation - under sitt stopp där.  - De är snabba! säger en trött men luttrad säkerhetsansvarig på Veolia i Luleå Jan Blom, om klottrarnas attack.

KOSTSAMT. Att sanerna de två vagnarna på Reginatåget kostar runt 40.000 kronor, enligt säkerhetschefen Jan Blom som är en luttrad person. Det är inte första gången denna åverkan sker.

KOSTSAMT. Att sanerna de två vagnarna på Reginatåget kostar runt 40.000 kronor, enligt säkerhetschefen Jan Blom som är en luttrad person. Det är inte första gången denna åverkan sker.

Foto: Roland S Lundström

LULEÅ2007-09-25 01:45
Tågsättet består av två vagnar och hela dess fulla längd har "målats om".. Att det kanske har varit så många som fem förövare konstaterar Jan Blom, när han på måndagen synat tågsättet på Luleå-stationen. Ingen vacker syn alls kunde han och förbipasserande konstatera. - Ja vi har kunnat räkna till fem signaturer,så kallade tags. I den där världen, som är en hel hierarki, får man"poäng" efter hur "farligt" man agerar. Nu har vi klistrat över tagsen så när tåget kommer ned till Umeå och de som målat eventuellt ska fotografera sitt verk, då finns inte tagsen med, berättar Jan Blom.Just att dokumentera sitt tilltag hör till i klottrarnas värld, resultaten läggs sen ut på internet.Inte första gången
Det är inte första gången tåget drabbats och det medför förstås kostnader för sanering. Men det behöver dock inte tas ur trafik.- Nej vi sanerar efter att det kommit tillbaka på eftermiddagen från Umeå, då körs det till Notviken. Att sanera ett sådant här tillfälle kostar säkert uppemot 40.000 kronor säger Jan Blom. På årsbasis blir det 100.000-tals kronor, ja kanske miljoner. Pengar som skulle kunna användas till trevligare saker menar Jan Blom.Klottrarna är en svår grupp att komma åt, berättar han. Polisanmälan sker vid varje tillfälle men problemet verkar leva vidare, och de som klottrar är fräcka och mycket snabba, berättar Jan Blom och exemplifierar:- Vi hade tidigare en station - Brännland - mellan Umeå och Vännas där tågen stannade bara 20 minuter och där hade vi mycket problem med nedklottring, säger Blom som erkänner att han i sina mörka stunder tänker mycket fula tankar om de som gör sig skyldiga till denna tidsödande och kapitalförstörande åverkan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om