Tåget ska dra valrörelsen
Miljöpartiet tar raka spåret in i valrörelsen. Det är tåget som gäller. - Vi vill ha snabbtåg för pendling inom länet, på samma sätt som i storstäder som Stockholm, säger Annika Eriksson, ordförande i Norrbotten.
Miljöpartiet vill sätta fokus på att utveckla tågtrafiken i Norrbotten. I Stockholm bor folk flera mil utanför innerstaden men tack vare goda kommunikationer kan de pendla in till arbetet varje dag.
Miljöpartiet vill satsa på tidigareläggande av Haparandabanan, på Norrbothniabanan och på att använda befintliga spår för snabbare tåg inom länet. En förutsättning för det är att Norrbotten ansluter sig till Norrtågen, en intressegrupp för de fem nordligaste länen när det gäller tågtrafik. Det finns förslag om att Norrtåg ska få vara med och förhandla om all tågtrafik förutom natttågen från Sundsvall och uppåt.
60-talsvagnar bort
I den gruppen kan Norrbotten genom exempelvis landstinget vara med och förhandla med Rikstrafiken och staten.
Då skulle de gamla 60-talsvagnarna kunna tas bort från spåren i norra Sverige och snabbtåg kunna bli en verklighet i Norrbotten.
- Vi måste vara med och upphandla tågtrafiken i Norrbotten. Snabbtågen finns redan. Det som kommer att kosta pengar är fler mötesplatser längs tågbanan, säger Annika Eriksson.
Miljöpartiet menar att det här skulle vara en möjlighet för hela länet att växa. Det skulle gå att dagspendla mellan exempelvis Gällivare och Luleå.
- Den sträckan skulle ta omkring en timme, säger Annika Eriksson.
Lättare pendla
- Det skulle bli fler personer från inlandet på myndigheterna i Luleå. Det är dessutom oftast kvinnor i inlandet som skaffar sig högre utbildning men sedan finns det inte jobb på orten. Nu skulle de kunna pendla till utbildningen och pendla till arbetet men bo kvar på orten, fortsätter hon.
- Det skulle också kunna bli en utpendling från Luleå till inlandet, säger Agneta Granström, landstingsråd (mp).
Miljöpartiet ser även en möjlighet med pendling via tåg sträckan Kalix-Haparanda och mellan Luleå-Uleåborg och i framtiden även bättre tågförbindelser med Murmansk.
- Vi ser en risk med om det blir en borgerlig regering att Norrbothniabanan blir nedlagd. För oss är det en ödesfråga för länet, säger Annika Eriksson.
Kennet Sandberg, kommunalråd i Kalix (mp), anser att bättre tågförbindelser är en förutsättning för att industrin ska kunna utvecklas.
- Får vi inte till bra transportvägar mellan stålverket Outokompo i Finland och Avesta där man tillverkar rostfritt stål, så kommer finnarna själva att bygga ett smältverk, tror han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!