"Tågen testades inte ordentligt"

Tågen har inte testats i tillräcklig omfattning. Det är det som skapar de flesta problem.Det säger Stefan Kallin som är vd för Transitio.

INGA TÅG. Tågen mellan Luleå och Umeå har slutat gå och bara SJ:s nattåg kommer att synas på perrongerna hela januari. På företagt som beställde Alstoms tåg säger man nu att tågen inte testades ordentligt innan de levererades.

INGA TÅG. Tågen mellan Luleå och Umeå har slutat gå och bara SJ:s nattåg kommer att synas på perrongerna hela januari. På företagt som beställde Alstoms tåg säger man nu att tågen inte testades ordentligt innan de levererades.

Foto: Håkan Zerpe

Luleå2013-01-10 06:00

Norrlandstingens satsning på tågtrafik i de fyra nordligaste länen har blivit ett fiasko. Det som var tänkt att skapa bra kommunikationer har förbytts i inställda tåg och irriterade resenärer.

Men vad är det som orsakar allt elände? Kuriren ställer frågan till Stefan Kallin som är vd för Transitio, företaget som gjorde upphandlingen och beställde tåg av tillverkaren Alstom.

- Vi beställde tåg som skulle fungera året runt i de nordligaste länen. I villkoren ingick att tågen ska fungera i kyla ned till minus 35 grader. Men uppenbarligen fungerar det inte.

Oprovat
- Och det beror på att Alstom inte testade tågen i tillräcklig omfattning innan de levererades.

Stefan Kallin är obönhörlig i sin kritik av tågtillverkaren. Han säger att företaget visserligen gjort en del tester men att man underskattade det klimat som råder i norra Sverige vintertid

- Självklart ska tågen fungera fullt ut. De ska rulla och toaletterna fungera. Att de inte gör det är ett problem som tillverkaren Alstom måste lösa.

Kallin säger att Alstom arbetar intensivt med att lösa de problem som uppstått. Där ingår att sätta kåpor kring bromsarna för att hindra isbildning som stoppar tågen. Men det finns också andra problem som Alstom måste lösa för att tågen ska fungera som det är tänkt.

Många problem
Nu använder sig Transitio av ekonomiska påtryckningar för att Alstom ska snabba på sitt arbete med att få tågen att gå. Där ingår att man håller inne "avsevärda belopp" av ordersumman som ligger på runt 800 miljoner kronor.

- Jag är övertygad om att företaget kommer att lösa de här problemen men ingen vet hur lång tid det tar.

I Transitios samtal med Alstom ingår också krav på förlängning av garantitider. Dessutom kräver man service utan tidsgräns på fel som är systematiska.

Samtidigt som Kallin säger detta uttalar han en del kritik mot Norrtåg, de som hyr tågen. Enligt Kallin borde det finnas fem stycken avisningsanläggningar i de fyra nordligaste länen. I dagsläget finns det bara en sådan anläggning och den ligger i Umeå.

Norrtåg planerar nu, som Kuriren skrev i tisdags, att anlita Notviksverkstaden i Luleå. För att det ska fungera måste anläggningen byggas ut.

Samtliga län och regioner utom Gotland är delägare i Transitio. Det är det företaget som svarar för upphandling och inköp av regionala tåg i Sverige. Företaget hyr i sin tur ut tåg till landsting och regioner.

Norrtåg ägs av de fyra nordligaste landstingen. Det företaget hyr tolv tåg av Transitio.

Botniatåg, som ägs av SJ och tyska DB, Deutsche Bahn, är operatör, det är det företaget som kör tåg på uppdrag av Norrtåg.

Till det kommer Mantena som svarar för service och underhåll. Och Trafikverket som sköter om tågbanorna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!