Tågen säkra om de går

Det är säkert att åka tåg försäkrar generaldirektören.
– Men jag blir brydd och orolig när jag hör lokförare och erfarna banarbetare vittna om att det är dåligt, säger han.

KAN TA ÖVER. Trafikverkets underhållschef i norr Håkan Äijä kan få mer att ansvara för om Trafikverket återtar underhållet i egen regi. Generaldirektör Gunnar Malm har tillsatt en utredning om det.
Foto: Andreas Wälitalo

KAN TA ÖVER. Trafikverkets underhållschef i norr Håkan Äijä kan få mer att ansvara för om Trafikverket återtar underhållet i egen regi. Generaldirektör Gunnar Malm har tillsatt en utredning om det. Foto: Andreas Wälitalo

Foto: Andreas Wälitalo

Luleå2014-01-21 18:08

Han kom, han mötte personalen och media och sedan tog han flyget hem – Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm på snabbvisit i Luleå på tisdagen.

Och efter den hårda kritiken försäkrar Malm att verket nu tacklar de brister som finns i järnvägsnätet.

– Vi satte igång det arbetet denna vecka, säger han och hänvisar till verkets plan (se faktaruta).

Gunnar Malm medger att underhållet inte hängt med utvecklingen men hävdar bestämt att det inte är farligt att åka tåg.

– Sverige har ett av Europas säkraste järnvägar. Men vi har ett problem om människor upplever oro för att åka tåg. Det är vår största utmaning, säger han.

Men när det blir vinter ställs tågen in?

– Jag har uppfattat att det av omtanke med resenärerna. Man ville inte ha resenärer sittande i svårtillgängliga områden i stark kyla, säger han.

Men som Kuriren kunnat berätta förekom inte köldstopp före 1999.

– Ja, men då blev också tåg stående efter linjen, säger Arnold Vonkavaara, regionchef.

Men de hämtades av reservlok som fanns parkerade efter banorna.

– Ja, men vi hade en helt annan verksamhet, arbetade på ett helt annat sätt och hade en helt annan trafik då. Det var inte bättre förr. Folk har glömt att SJ var konkursmässigt, säger Malm.

Men förr kunde man klaga på SJ, vem ska man klaga på i dag?

– Trafikverkets ansvar för att infrastrukturen fungerar. Sedan har vi olika operatörer som har ett kundansvar. Men vi i branschen måste samarbeta för att lösa problemen gemensamt. Om någon del fallerar så fungerar inte trafiken, säger Malm.

Den 17 mil långa sträcka på stambanan som i fredagskväll fick sänkt hastighet undersöktes efter nyår, manuellt och till fots. Underhållschef Håkan Äijä säger att rälen på den aktuella sträckan är från 80-talet och att den är sliten och dessutom med tillverkningsfel från början.

Beslutet om att sänkt hastighet gäller tills rälen bytts ut. Trafikverket försöker tidigarelägga arbetet men det lär knappast ske före 2016.

E10 då, behöver ni inte tidigarelägga det projektet?

– Det är nog ingen som ifrågasätter argumenten för att åtgärda E10. Mitt problem är att jag möter en annan E10 någon annanstans i landet. Vi har en summa pengar och måste prioritera. Det är när man ställer de här enskilda projekten mot varandra som problemen uppstår. Då måste man rangordna. Och behoven är oändliga, säger Gunnar Malm.

Större än behoven medger han och hänvisar till att det är regeringen som i slutändan bestämmer hur det ska bli.

Trafikverkets krisplan

1. En internrevision undersöker hur besiktningen av järnvägen klaras i storstadsområdena, detta med stöd av oberoende konsulter.

2. Icke akuta fel ska åtgärdas snabbare. De akuta felen avhjälps omedelbart.

3.Översyn av brister i organisation eller rutiner.

4. Trafikverket har beställt en oberoende utredning om man får vad man betalar för i underhållskontrakten.

5. Man ska undersöka om besiktningsverksamheten kan återföras i egen regi. I dag är sköts den enbart av entreprenörer.

Punkt 1 och 5 ska vara klara första kvartalet i år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!