Tågen i Norrland utanför spåret

Inte går det som på räls.  Tågtrafiken på ny järnväg Norrbotten-Sundsvall-Stockholm startar inte som planerat. Tågpendeln Luleå-Umeå har dragits in. Trafiken på Botniabanan krånglar och ett av nattågen Norrrbotten-Stockholm planeras att dras in.

Luleå2010-11-23 06:00
Bilden av att tåget är framtiden i Sverige haltar alltså. Det är inte bara norrbottningar som opponerar sig. I Mellannorrland underkänns utfallet från stora järnvägssatsningar. Botniabanan invigdes visserligen i augusti men inkörningsproblemen på trafiken Umeå-Örnsköldsvik, den del av järnvägen som går att använda, är alltjämt inte ur världen. Buss är alternativet. Fördröjt system
Och som följd av att upprustningen av Ådalsbanan blir klar senare än Botniabanan kan regional trafik i Mellannorrland, samt det förbättrade flödet Norrbotten-Stockholm, inte användas förrän från augusti 2011. Senaste nytt är en försening, Ådalsbanan kan inte användas förrän december 2011. Det nya europeiska trafikstyrningssystemet ERTMS, som sinkat även Botniabanan, är fördröjt. - Det är bättre att Ådalsbanan öppnas med god driftsäkerhet än att forcera fram ett öppnande med risk för driftstörningar, säger Björn Svanberg, teknikchef vid Trafikverket. Förklaringen godtas inte. - Här lägger man 18 miljarder på Botniabanan och sedan kan man inte använda den rationellt. Vi hade tillräckliga problem med att acceptera att Ådalsbanan och Botniabanan inte skulle fungera ihop från samma tid. Och nu, efter att ha planerat Ådalsbanan i elva år, är det något med tekniken, säger Kramfors kommunalråd Jan Johansson. Dålig affär
Från sensommaren 2011 ska politiska initiativet Norrtåg dra igång dagpendel Luleå-Umeå med tre turer per dag. SJ, som kört sträckan en tur per dag, lade ner i somras med motiveringen att få åker. - Det var inte tillräckligt lönsamt, vi hade ungefär hälften för att få lönsamhet, säger Björn Nilsson, chef vid SJ Norrlandståg. Det bekymrar inte Norrtåg. - SJ kör på helt kommersiella villkor medan det i vårt fall handlar om upphandling, samhället subventionerar. Samtidigt är det svårt att få tiden att passa för resenärerna om du bara kör en tur. Med tre borde det passa, säger Olle Tiderman, trafikchef i Norrtåg. Väldigt tålamod
Botniatåg, ägt av SJ och Deutsche Bahn, har anlitats till att köra Luleå-Umeå. Omkring 500 enkelresor per dag, inte alla hela vägen, räknar Norrtåg med. Norrtåg uppger att det på Umeå-Örnsköldsvik, som startade på Botniabanan i augusti, reser 1.000 personer dagligen, enkelresa. - Vi räknade med 700. Folk har ett väldigt tålamod, säger Olle Tiderman. Många avgångar har ställts in. Dels beroende på inkörningsproblem med det omnämnda nya europeiska trafikstyrningssystemet och dels beroende på att Reginatågen som används inte haft fullt godkännande.

Så ska tågen går:

Botniabanan, från Umeå till trakten av Kramfors, invigdes för tre månader sedan.

Upprustning och delvis nybyggnation av Ådalsbanan planerades bli klar i augusti 2011. Försenat till december 2011. Det får följder för trafiken: I avvaktan på att lok anpassas för nytt trafiksystem följer nattågen Norrbotten-Stockholm alltjämt Stambanan. I och med ny tidtabell från 12 december går båda nattågen Luleå-Umeå och sedan vidare på Botniabanan till Örnsköldsvik. Därifrån går tåget till Mellansel för att åter nå Stambanan för fortsatt färd till Stockholm. Från december 2011 ser samma resa ut på följande sätt: Ett tåg går Luleå-Umeå och därifrån längs kusten på modern järnväg ända till Stockholm. Det andra nattåget går Luleå-Umeå och sedan på Botniabanan till Örnsköldsvik och därefter till Mellansel för färd på Stambanan söderut. Rikstrafiken, som upphandlar nattågstrafiken, planerar att dra in ett av nattågen från 2013. Det tåg som går bör följa Botniabanan, anser Rikstrafiken.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om