Kuriren har berättat om planerna på en ny stor underhållsdepå i Luleå. Bakom planerna ligger Train alliance AB (TA).
Bolagets operative chef Per-Ove Pettersson Forest menar att de noggrant studerat tågtrafik och underhåll i norra Sverige. Man har bland annat tittat på tågförseningar och dess orsaker.
– Vår bedömning är att det finns behov för ett framtida järnvägscentrum på Svartön i Luleå, för såväl person- som godstrafiken. Det är stort glapp mellan dagens moderna fordon och befintliga järnvägsdepåstruktur och dess förutsättningar att kunna underhålla och serva fordonen, uppger han.
Forest pekar på att Notviksverkstaden invigdes 1912, att underhåll sker under bar himmel på bangården i Luleå samt att lokstallet på Malmudden är från sent 1800-tal. Han menar att en modern anläggning är en "förutsättning för att kunna få punktligheten att förbättras".
Per-Ove Pettersson Forest hävdar att satsningen på Norrtåg kostat en dryg miljard kronor av skattebetalarnas pengar.
– Men kvaliteten när det gäller punktlighet har inte varit så god. Det har inneburit inställda avgångar, resenärer som inte har kunnat lita på tågens funktioner. I vissa fall har fordonen åkt 100 mil söderut för att kunna få sina hjul svarvade i ett tält. Dessa tåg har då ibland varit avställda upp till tio dagar, säger han.
TA vill bygga anläggningen i samverkan med kunderna och det ska ske i etapper. Forest menar att det är en fördel att dela på kostnader för anslutningsväxlar samt hallar och utrusning för avisning, hjulsvarvning, städning och tvätt och verkstäder.
Han är dock förtegen om vilka bolag man talar med.
– Vi diskuterar med våra kunder under sekretess och vi kan inte i detta skede gå ut med det. Vi kan däremot berätta att vi har gjort olika förstudier med kunder. Det är långa ledtider innan det börjar bedrivas verksamhet på platsen men de anläggningarna är i drift under mycket lång tid, slutar Forest.
Frank Hojem, kommunikationsdirektör på LKAB, säger att TA har varit i kontakt med gruvbolaget.
– Det är en spännande satsning men om det innebär att vi blir en kund återstår att se. Vi har i dag underhållet i egen regi i Kiruna och in viss mån i Narvik. Det täcker vårt underhållsbehov och vi är hyfsat kostnadseffektiva. Men det är alltid bra med konkurrens, säger han.