Tåg i tid kostar 23 miljarder mer

Med mer pengar till underhåll och reinvesteringar kommer tågen att gå i tid. Det krävs minst 23 miljarder kronor mer till 2021 enligt Trafikverket.

Luleå2011-08-30 06:00

På måndagen kom Trafikverkets ställföreträdande generaldirektör Lena Erixon till Luleå för att presentera innehållet i den pågående kapacitetsutredningen för regionala företrädare och berörda företag. I utredningen lyfter Trafikverket fram åtgärder som bör genomföras för att effektivisera och öka kapaciteten i järnvägssystemet fram till 2021.

Trafikverket vill öka anslaget för drift och underhåll med 23 miljarder fram till 2021. Elva av de 23 miljarderna är Trafikverket beredd att klara genom effektiviseringar av den egna verksamheten säger Lena Erixon.

- Det är alltifrån interna effektiviseringar som lokalkostnader, mindre personal, färre trafikledningscentraler, att vi effektiviserar organisationen, mindre administration till följd av att man slagit ihop två stora verk. Vi tittar också på vad vi kan göra inom ramen för att vi är en väldigt stor beställare, säger hon.

Antik utrustning
Därtill krävs drygt tolv miljarder i ökade anslag.

- Gör vi det, då ökar vi punktligheten i systemet och vi kan åtgärda problemen innan de uppstår. Vi kan byta ut de här komponenterna innan de går sönder. Vi kan också bedriva underhållet på ett mycket effektivare sätt.

Situationen är på sina håll så prekär att det inte längre finns reservdelar att köpa till en del anläggningar. Det gäller till exempel ställverk på Malmbanan som närmast är antika.

Mötesspår tidigareläggs
Trafikverket äskar därutöver ytterligare 15 miljarder kronor för mindre nyinvesteringar och för att kunna tidigarelägga vissa objekt, till exempel mötesspåren på Malmbanan som Kuriren berättade om i förra veckan.

De nyinvesteringar som föreslås handlar om felande länkar i systemet, enligt Lena Erixon.

Varför föreslår ni inte mer?

- Det är ingen ny plan som ska göras. När vi har tittat på nyinvesteringar så har vi tittat på felande länkar i systemet.

Vad säger du till företag som inte vågar flytta över gods till järnvägen?

- Det förslag vi lägger nu kan rätta till en stor del av de problemen vi har när det gäller punktlighet och inställda tåg som orsakas av anläggningen. Sedan finns det problem hos operatörerna.

- Det är det som på kort sikt hjälper industrin, att vi säkerställer att vi får fram pengar för att verkligen sköta den anläggning vi har, säger Lena Erixon.

Den första delen av kapacitetsutredningen ska presenteras för regeringen den 30 september. Den andra delen av utredningen, där tidsperspektivet sträcker sig fram till 2050 ska vara klar till den 29 februari nästa år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!