Swedbank varnar för falsk e-post
Någon försöker att med ett falskt e-postmeddelande lura Swedbanks kunder att lämna ifrån sig lösenord för deras bank-ID. - Har man klickat på länken och lämnat ut information ska man genast spärra sitt bank-ID,säger Tomas Lejon, chef för Swedbank i Norrbotten.
BRA, MEN... Bristen på arbetskraft sinkar småföretagare i Norrbotten, konstaterar Peter Nordbladh, Företagarna, Tomas Lejon, Swedbank, och Peter Fahlblom, HÖ Allbygg.Foto: Roland S Lundström
Foto: Roland S Lundström
I meddelandet står att det är ett varningsmeddelande från Swedbank online och att man börjat med nya säkerhetsservrar. Man upplyser "kunden" med att kontot är fryst för närvarande och att den kan låsas upp genom att man klickar på den bifogade länken. Swedbank meddelar att varken de eller sparbankerna har något med e-postmeddelandet att göra. - Den enda avsikten är att komma över kundernas information i bedrägligt syfte. Vi kommunicerar aldrig med våra kunder på det här sättet och ber aldrig kunderna att lämna ifrån sig information via internet, säger Tomas Lejon, chef för Swedbank i Norrbotten. Hittills har han inte fått några signaler om att någon i Norrbotten skulle ha lurats att klicka på länken och lämna ifrån sig information.- Vi råder alla som fått meddelandet att omedelbart radera det utan att klicka på den medföljande länken. Har man redan klickat på länken och lämnat information om personnummer och lösenord till bank-ID ska man omedelbart spärra sitt bank-ID genom att logga in sig på internetbanken, säger Tomas Lejon.Ett Bank-ID ger inte tillgång till bankkonton, däremot kan man använda det i kontakter med till exempel CSN, centrala studiestödsnämnden, försäkringskassan, skattemyndigheten, apoteket med mera.- Det handlar ju om personlig information och det är tråkigt med sådana här försök att lura Internetanvändare, säger Tomas Lejon.Swedbank jobbar med att stänga ner den falska internetbankssidan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!