Miljönämnden tog beslutet redan i september förra året. Den ska överta miljötillsynen av den civila delen av Luleå flygplats med omedelbar verkan. Avgiften sattes till 30.440 kronor per år.
Allt sedan flygplatsen byggdes har Försvaret haft ansvaret för den. Därmed är det Generalläkaren som har ansvaret för miljötillsynen, som på alla andra militära anläggningar och verksamheter.
Men kommunen menar att civilflyget inte kan omfattas av det ansvaret.
- Vår miljötillsyn innebär även en befogenhet att utfärda förordnanden och viten om så krävs. Nu är den civila delen av flygplatsen utan den tillsynen, det är vi som har den befogenheten, säger miljöchef Mats-Åke Bygdemark och påpekar att Naturvårdsverket har samma uppfattning.
Kommunen får även stöd av länsstyrelsen som i april i år avslog Svedavias överklagan av miljönämndens beslut. Länsstyrelsen anser också att flygplatsen är uppdelad i en civil och militär del.
Men Försvaret håller inte med, inte heller Swedavia, det statliga bolag som äger och driver landets elva största flygplatser.
- Det är F 21 som har certifikat och tillståndet för Luleå flygplats. Därmed är det Generalläkaren som utövar tillsynen. Vi har ett avtal med Försvaret, säger Ann-Christin Viklund.
Swedavia drar nu tvisten vidare till mark- och miljödomstolen. Man delar Försvarets inställning att ansvaret för Luleå flygplats inte kan splittras på två händer. Swedavia vill även slippa miljöavgiften.
Varför aktualiseras frågan just nu?
- Det får du fråga kommunen, vi har inte påbörjat detta, säger Viklund.
- Det är en fråga som diskuterat i många år och någon gång måste vi komma till skott, säger Bygdemark.
Parterna är dock överens om en sak - det är bra att frågan avgörs en gång för alla i domstol. Domen får förmodligen även betydelse för Ronneby flygplats som också delas mellan civilt och militärt flyg.