Sverige lär av Finland

Tidiga insatser ska få alla elever att lyckas inom skolan. Satsningen anses även vara en del av lösningen på skolans ordningsproblem.

Likvärdig skola. Under ett besök i Luleå lovade utbildningsmininstern Gustav Fridolin tidigare insatser så att alla elever ska klara av skolan. Bland annat finns extra medel av söka för kommuner som minskar barngruppernas storlek i förskolan.

Likvärdig skola. Under ett besök i Luleå lovade utbildningsmininstern Gustav Fridolin tidigare insatser så att alla elever ska klara av skolan. Bland annat finns extra medel av söka för kommuner som minskar barngruppernas storlek i förskolan.

Foto: Eija Dunder

LULEÅ2015-08-26 21:30

Skolledare från hela Norrbotten samlades under onsdagen i Luleå för att delta i en träff där utbildningsministern tillika språkröret, Gustav Fridolin, MP, medverkade.

Under besöket lyfte han fram ett flertal insatser som regeringen planerar för att nå skolutveckling. I dagsläget är det alldeles för många elever som inte når målen i grundskolan, en modell som regeringen tittar närmare på handlar om tidiga insatser, eventuellt redan från årskurs tre.

– Åtgärdsprogram sätts inte in förrän i årskurs nio och det är alldeles för sent. Vi har sett att länder med högre måluppfyllelse, däribland Finland, ger stöd under de tidigare åren. Tidigt stöd behöver heller inte vara dyrare.

Gustav Fridolin anser även att tidigt stöd kan lösa andra problem som skolan brottas med, däribland ordningsproblemen. Ofta talas det om stökiga elever som inte lyssnar till läraren och stör andra elever, mobiltelefoner som används under lektionstid och annat.

– I Finland menar man att ordningsproblemen hänger ihop med tidiga insatser. Om en större andel av eleverna hänger med under lektionerna blir det mindre stökigt. Men lärare behöver även verktyg till att skapa lugn och ro i klassrummet, till exempel genom att få tid till att göra sitt jobb. Men om lärarnas tid äts upp av andra uppgifter än att vara lärare så vet vi att det är så mycket svårare, säger han.

Mer tid till att göra sitt jobb ska lärarna få enligt regeringen. Preliminära siffror visar på att Luleå kommun kan få närmare 14,5 miljoner kronor till att anställa mer personal inom lågstadiet som kan avlasta lärarna så att de kan utföra sitt jobb.

I dagsläget är det få som vill utbilda sig till lärare och det råder en stor en brist på mattelärare då många heller väljer att bli civilingenjörer, bland annat på grund av lönen. Hur ska fler lockas till yrket?

– Det ska sägas att när det pratas om naturvetenskapliga- och matteämnen så är det ett problem i hela västvärlden. Den långsiktiga förändringen måste komma genom att skolan väcker och bibehåller elevernas intressen för ämnena. Här och nu handlar det mycket om löner, arbetsmiljö och fortbildningsmöjlighet. En lösning i vissa skolor kan vara att befintliga lärare breddar sin behörighet så att de kan undervisa i matte- och naturvetenskapliga ämnen.

Blir det fler skolreformer?

– Det vi fokuserar på nu är satsningar snarare än att rycka och riva i systemet, säger Gustav Fridolin.

Preliminär fördelning

Regeringens satsning på fler anställda inom skolan. Miljoner kronor.

Arjeplog: 0,4

Arvidsjaur: 1,1

Boden: 5,4

Gällivare: 3,1

Haparanda: 2

Jokkmokk: 0,7

Kalix: 2,9

Kiruna: 4,4

Luleå: 14,5

Pajala: 1

Piteå: 8

Älvsbyn: 1,6

Överkalix: 0,5

Övertorneå: 0,6

Källa: Regeringen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om