Sedan 2011 har Sverige och Finland samarbetat och assisterat varandra i hamnarna på respektive kust.
I framtiden kan det samarbetet utökas och även innefatta Estland.
Nu har Sjöfartsverket träffat ett samförståndsavtal med motsvarande myndigheter i Estland och Finland för att verka för ett fördjupat samarbete gällande isbrytningen i alla tre ländernas havsområden. Än så länge handlar avtalet om ett förslag som ska överlämnas till näringsdepartementet för beslut.
Detta skulle innebära att svenska isbrytare i framtiden kan komma att assistera sjöfarten till estniska hamnar samtidigt som också estländska isbrytare kan utföra assistanser på svenskt område.
– Det finns en bred enighet mellan länderna om att det finns ett stort värde i att fördjupa isbrytarsamarbetet, säger Katarina Norén, generaldirektör för Sjöfartsverket, i ett pressmeddelande.
Isen på Östersjön, Finska viken, Ålands hav, Bottenhavet och Bottenviken är inte platt och blank utan en stor, rörlig massa och när det blåser nordostliga vindar pressas ismassan mot den svenska kusten.
Detta skapar besvärligare förhållanden för sjöfarten där.
Hamnarna på finska sidan i de väderlägena brukar ha gynnsammare förhållanden. På samma sätt påverkas issituationen på vardera sida av Finska viken – nordliga vindar ger besvärligt läge i Estland och situationen i finska hamnarna i Finska viken kan då vara betydligt bättre.
– Ett utökat samarbete kan innebära större möjligheter att använda isbrytarresurserna där de bäst behövs, säger Tomas Årnell, affärsområdeschef för isbrytarverksamheten vid Sjöfartsverket.