I slutet på juni presenterade kommissionen sitt förslag till långtidsbudget för EU för perioden 2014-2020. I förslaget räknar kommissionen upp tio prioriterade transportkorridorer, som föreslås få finansiering från en föreslagen nyinrättad fond för infrastrukturinvesteringar på 40 miljarder euro.
Botniska korridoren, där Norrbotniabanan ingår, fanns inte med på listan över prioriterade transportkorridorer. Vid ett informellt EU-ministermöte i Polen häromdagen lämnade den svenska infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd och hennes finska kollega Merja Kyllönen över ett brev till transportkommissionären Siim Kallas.
I brevet framhöll ministrarna den Botniska korridorens strategiska värde och vikten av att den hänger ihop med övriga transportkorridorer i Europa.
Mervärde för Europa
- Botniska korridoren är ett sätt att binda ihop länderna och att faktiskt transportera sådant som EU-länderna är beroende av, säger Catharina Elmsäter-Svärd.
Hon påpekar att EU har en råvarustrategi och att den Botniska korridoren har ett europeiskt mervärde, vilket är ett av kriterierna som kommissionen trycker hårt på.
Regionalt gläds man över ministrarnas initiativ.
- Vi är glada att man nu agerar, säger Olle Tiderman, kontaktperson för Botniska korridoren.
I oktober väntas kommissionen presentera listan på vilka projekt som ska prioriteras i planen för de transeuropeiska transportnäten, TEN-T för 2014-2020. Prioriterade projekt får en del av sin finansiering från EU.