Det hävdar företrädare för Svenska Taxiförbundet och deras lokala medlemsföretag i Norrbotten som kallat till krismöte i Luleå för att lyfta det växande problemet för politiker och myndigheter. På grund av statsministeromröstningen i riksdagen fanns inga riksdagsledamöter på plats. Två kommunpolitiker, Lenita Ericson (S) och Thomas Söderström (L) var på plats, liksom företrädare för polisen, Skatteverket och kronofogden.
Svarttaxin har fått en ordentlig skjuts genom framväxten av sociala medier som Facebook, där det finns rader av slutna grupper där förmedling av svarttaxi sker mellan medlemmarna. Luleå ligger i topp om man jämför antalet medlemmar i svarttaxigrupper relaterat till antalet kommuninvånare, enligt den sammanställning som Svenska taxiförbundet har gjort. 8 271 personer är medlemmar i olika svarttaxigrupper i Luleå, enligt Svenska taxiförbundets kartläggning, det blir 107 personer per 1 000 invånare. Räknat i antalet personer som är medlemmar i svarttaxigrupper ligger Luleå på tredje plats i landet, efter Göteborg och Stockholm.
I tolv av 14 kommuner i Norrbotten finns det aktiva svarttaxigrupper på Facebook med sammanlagt 15 434 medlemmar.
– Det är allvarligt, det slår undan förutsättningarna för den seriösa taxinäringen som får svårt att få ekonomin att gå ihop, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör för Svenska taxiförbundet.
Det är bara Jokkmokk och Pajala som saknar aktiva svarttaxigrupper. Risken finns att det bara blir upphandlad beställartrafik kvar; skolskjutsar, färdtjänst och flygtaxi varnar Chris Heister, förbundsordförande för Svenska taxiförbundet.
– Alla skattebetalare blir förlorare när utbudet minskar, säger Chris Heister.
– Vi har fortfarande samma kostnadsläge. Skolskjutsarna kan bli dyrare eller så får övriga kunder betala ett högre pris, säger Niklas Karlsson, Luleå Taxi.
Förarna av svarttaxi tillhandahåller också tjänster som reguljära taxiförare inte erbjuder.
– Jag har sett exempel där man säljer sprit från bilarna. Man vill ha cigaretter hemkört, det gör inte vi, säger Niklas Karlsson.
Taxiförbundet argumenterar för att taxitransporter ska omfattas av rutavdrag. Det skulle förbättra förutsättningarna för att konkurrera mot svarttaxin hävdar man.
– Efterfrågan på riktig taxi kommer att öka om det blir billigare, säger Claudio Skubla.
I överenskommelsen mellan S, MP, L och C finns en punkt om utvidgat Rut-avdrag, för bland annat hämttjänster. Det ska utredas i år och finnas med i budgeten för 2021.