Tre av fyra svenskar använder sig av Facebook. Hela 85 procent av Sveriges befolkning surfar på internet via mobilen och 2016 blev internet det svenska folkets främsta källa till information – och politiker måste anpassa sig.
Vilken är den viktigaste plattformen för politiker?– På Twitter finns opinionsbildare och journalister – där gäller ett högt tempo – medan på Facebook pratar man med sina vänner och bekanta i välorganiserade kommentarsfält. På instagram laddar man upp bilder. Det fungerar ju som en digital valaffisch, säger Maria Grusell, medieforskare inom politisk kommunikation vid Göteborgs universitet.
Finns det något parti som skördar större framgångar än andra?- Har man en äldre målgrupp hittar man inte främst sina väljare på Facebook och speciellt inte på Twitter. Däremot har Miljöpartiet många väljare på nätet, Feministiskt Initiativ har många väljare där och liksaså Sverigedemokraterna. Vilken som är den viktigaste kanalen beror helt på vem man pratar med.
I Januari släpptes en artikel av medieforskarna Jesper Strömbäck och Adam Shehata. Den slog fast de som främst konsumerar nyheter via sociala medier, får sämre omvärldskoll och politisk kunnande. Men Marie Grusell menar håller inte med.
– Jesper och Adam har tittar på inhämtning av politisk kunskap. I och med att flest använder sociala medier i underhållningssyfte, är deras resultat skäligt. På ett sätt som att jämföra äpplen med päron. Vi får inte mindre kunskap av sociala medier – vi väljer helt enkelt något annat, säger Maria Grusell, medieforskare inom politisk kommunikation vid Göteborgs universitet.