Susanne får vänta i timmar på hjälp

Susanne Johansson, 58, är beroende av hemtjänst för att klara av vardagen, något som inte varit problemfritt. Hon berättar att hon ibland får frukosten serverad först vid lunchtid och att hon ofta är tvungen att avboka läkarbesök för att hon inte får någon ledsagning dit.

"Jag orkar inte ha det så här, jag känner så mycket oro och stress över situationen", säger hon.

"Jag orkar inte ha det så här, jag känner så mycket oro och stress över situationen", säger hon.

Foto: Pär Bäckström / Frilans

Luleå2018-09-09 09:13

Problemen började när Susanne Johansson bytte hemtjänstlag för fyra år sedan i samband med flytten från Rutvik till Stadsön i Gammelstad. Hon berättar att hennes tidigare hemtjänst fungerade bra – det var samma personal som besökte henne och hon tyckte att hon fick bra hjälp. I dag ser situationen annorlunda ut.

Susanne Johansson bor ovanför Stadsöns hemtjänsts lokaler, trots detta får hon ofta vänta flera timmar på hjälp. Hon berättar att det inte är ovanligt att hon får frukosten serverad vid lunchtid och lunchen serverad vid middagstid. När hon larmar om toalettbesök kan hon ibland få till svar att personalen inte har någon att skicka upp.

– Då kan jag inte göra annat än vänta. Det är klart att jag blir väldigt hungrig när jag får vänta så länge på frukost, under kvällsbesöken brukar jag ibland be dem göra en smörgås åt mig så jag klarar mig.

I mars 2017 skrev vi om Susanne Johanssons situation första gången, i dag har det inte blivit bättre. Hon beskriver att hon ofta får besök av ny personal och att de signalerar att det är "kaos" på grund av personalbrist. Susanne Johansson har beviljats fyra besök om dagen på 30 minuter, hon berättar att personalen ibland tvingas gå tidigare och inte hinner slutföra arbetsuppgifterna under ett besök innan de måste skynda vidare till nästa. Hon känner att hon inte får den hjälp hon behöver.

– De sa till mig att "du är inte ensam om att känna så". Det är så många från personalen som slutar, de är stressade och man får känslan av att något är fel när det byts chefer ofta och det inte blir inte blir bättre.

Jag får till svar av personalen att de mår dåligt för att de inte kan ge oss den vård vi behöver. Min son hör av sig två gånger om dagen för han är orolig för mitt liv och hälsa.

Susanne Johansson har hjärtfel och svår smärta förorsakad av flera whiplashskador, diskbråck och två olika reumatiska diagnoser. Hennes hjärtfel går inte att operera, sjukdomen innebär att hon inte får öka pulsen, men oron och stressen över situationen med hemtjänsten gör att hon känner sig knäckt. Hon får ofta ångestattacker och har svårt att sova om nätterna.

– Min läkare säger att det här har gett mig utmattningssyndrom. Nyss fick jag magsår och jag är säker på att det beror på det här.

Hon har varit tvungen att ställa in flera av besöken hos hjärtspecialisten för att hon inte fått någon ledsagare med sig på grund av personalbristen. För att få ledsagning till Sunderby sjukhus måste man ha det beviljat i sitt bistånd för ledsagning. Läkaren säger att Susanne Johansson måste uppsöka vård omedelbart hon får känningar i hjärtat.

– Läkaren sa "lova att du kommer hit direkt", men jag kan inte lova något för jag vet inte om jag får ledsagning med mig. De säger att det är farligt att jag missar läkarbesöken och jag har fått ökad dos hjärtmedicin på grund av min oro. Det känns inte bra att läkarbesöken uteblir, dessutom blir jag ju debiterad för besöken jag ofrivilligt missar, men vad ska jag göra? När det gäller akuta besök får jag nästan aldrig ledsagning, säger hon.

Förra veckan var hon tvungen att ställa in ett tandläkarbesök.

Susanne Johansson har kontaktat områdescheferna flera gånger men upplever att hon aldrig får respons.

– När jag ringer är det tyst i telefonen och jag får till svar att "det är tråkigt att du känner så". Det känns som att ingen lyssnar på mig, jag vill ha svar och förändring en gång för alla. kommunen lovar men dom håller aldrig något, detta måste få ett slut. Enda sättet att orka fortsätta kämpa är att bli lite arg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om