Han förde förhandlingar igår med företrädare från Suomi soffa.
- Vi reglerar det här med svenska regler. Inget konstigt med det. Vi är överens, säger Tommi Haapalainen, butikschef i Luleå.
Annorlunda lät det innan.
Enligt Kent Pina, ombudsman vid fackförbundet Handelsanställda, fick en av de anställda vid företaget ett mejl den 17 februari om att denne var uppsagd från 7 februari, alltså bakåt i tiden. Från facket hävdas att Suomi soffa även på andra sätt hoppat över förhandlingsskyldigheten för flera anställda. Uppsägning och uppsägningslön uteblev. En anställd har till Kuriren sagt att massor av övertidsersättning inte utbetalats.
Förhandlingar hölls alltså i går och parterna gjorde upp. Uppsägningslön, övertidsersättning och semesterpengar ska betalas.
Suomi soffa stänger i dagarna. Om ny butik skulle komma att öppnas, vilket inte uppges vara aktuellt, har de tidigare anställda rätt till återanställning. Rätten gäller en viss tid.
Klagomål
Till Luleå kommuns konsumentvägledning har det kommit osedvanligt många frågor kring Suomi soffas åtaganden, rapporterar konsumentvägledaren Johan Sundberg.
- Vi har fått fler frågor kring dem än för andra möbelföretag. Det har varit svårt få kontakt och det har också varit en väldigt trög och långsam hantering. Det finns ärenden nu och jag hoppas det löser sig innan de stänger, säger han.
Förekommande fall gäller exempelvis återbetalning av pengar vid försenade leveranser eller uteblivna sådana. En del har betalat allt i förskott men inte fått varan, rapporterar konsumentvägledningen.