Studentfest kritiseras för rasistisk reklam

Den 30-åriga studentfesten byter namn efter kritik om rasistisk reklam. "Det var ett sätt att följa den norra arktiska brandingen", säger Peter Panduro, ordförande.

Datasektionen, en av Teknologkårens föreningar vid LTU, byter namn på tradionsenligt festevenemang efter vild debatt i sociala medier.

Datasektionen, en av Teknologkårens föreningar vid LTU, byter namn på tradionsenligt festevenemang efter vild debatt i sociala medier.

Foto: Jenny Stjernström

Luleå2018-11-13 05:30

"Hallå vänner och bekanta. Jag vill uppmärksamma er på den kränkande och handfallna retoriken som återfinns bland Luleå tekniska universitets Datasektion... Man har i år igen valt att döpa ett årligt fest-event öppet för studenter från andra lärosäten i Sverige såväl som studenter vid LTU till "Lappfejden". Så skriver andraårsstudenten Finn Larsson i ett öppet inlägg på Facebook om en traditionsenlig fest som arrangeras av studenter vid LTU.

När kritiken först kom ansåg inte Datasektionen att eventets namn kunde uppfattas som kränkande, förutom logotypen som föreställer en stereotypisk bild av en same ridandes på en ren.

– Logotypen är en gammal logga från tidigare år. Att denna återanvändes i år igen utan någon reflektion var oaktsamt, säger Peter Panduro, ordförande för studentföreningen Datasektionen vid LTU.

Men gällande namnet ”Lappfejden” har det ingenting med samer att göra, säger han. I stället syftar namnet på, vad Peter Panduro, menar är den lappländska regionen.

Panduro säger att Luleå används som marknadsföring för varumärket Swedish Lapland.

– Det var ett gammalt namn som vi hade på ett event. Vi tyckte då att det bara var ett sätt att följa den norra arktiska "brandingen". Det var den ställningen vi tog i fredags.

En krystad ursäkt, säger Finn Larsson, en av de som kritiserar föreningen för rasistisk marknadsföring.

– Om man inte tänkte så långt när det gäller logotypen tror jag inte man tänker så långt på den fronten att man associerade så. De firar ju 30 år i år och det var ju långt före man marknadsförde Swedish Lapland så det är något som har hängt med och blivit en "grej" , säger Finn Larsson.

Datasektionen har tagit åt sig av kritiken och beslutat att byta namn på evenemanget till "Fejden" och har plockat bort logotypen.

– Vi landade i att vi självklart inte ska ha ett namn där folk känner sig kränkta. På så sätt uppskattar vi kritiken och det är också därför vi ger respons, säger Peter Panduro.

Universitetsledningen tar helt avstånd från "Fejden" och den reklam som satt uppsatt plockades direkt ner.

– Vi kommer ha möten för att diskutera med kårerna om vilka värderingar som universitetet står för och vilken kultur vi står för så att det finns ett samspel mellan kårerna och universitetet, säger Birgitta Bergvall-Kåreborn, rektor vid LTU.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om