Studenterna väljer Luleå

Luleå tekniska universitet har brutit nedåtgående trenden för rekrytering.
2.400 nya studenter börjar i höst. Och förstahandsvalen ökar.
? Härligt, jublade prorektor Mikael Jonsson när sifforna blivit klara.
Stark marknadsföring med dubblerad budget gjorde susen.

LULEÅ2004-04-28 06:30
Universitet i Luleå har under senaste två åren drabbats av färre antal sökande, speciellt på civilingenjörssidan.<br>Samma trend finns för övrigt på många andra av landets lärosäten.<br>I det läget beslöt universitetsfolket i Luleå att satsa på en rad aktiviteter för att locka fler studenter till Norrbotten. Och inte minst att få fler som sökte Luleå i första hand.<br>Målet sattes till 2.400 nya studenter till hösten och ökning av förstahandsvalen.<br>På tisdagen stod klart att Luleå tekniska universitet verkligen gått i mål. Preliminära siffror över ansökningar låg klara.<br>Stor ökning<br>När rikssiffran för antalet sökande är +3,6 procent ståtar Luleå med +11,2 procent. Samma tendens gäller förstahandsvalen där Luleå noterar en ökning med 20,4 procent.<br>Bland annat plussas förstahandsvalen för civilingenjörslinjen på med 30 sökande medan landet i övrigt noterar nedgång.<br>Det går också bra för samhälls/beteendevetarutbildningarna, musik/media, vård, yrkeshögskola. Ansökningarna gällande internationella studenter håller också fint.<br>Men för vissa av arenautbildningarna och programmen för högskoleingenjörer och lärare är situationen mindre lysande.<br>Sistnämnda förmörkade dock inte himlen på universitetsområdet där applåderna smattrade när de totalt sett glädjande siffrorna presenterades vid ett personalmöte.<br>Belåtna miner<br>Under påföljande presskonferens såg trion nämnda prorektor, chefen för utbildnings- och forskningsenheten Inger Bergström och marknadschefen Pål Kastensson allmänt lättade och belåtna ut.<br> ? Vi kan jobba vidare, men slår oss inte till ro, lovade Inger Bergström.<br> ? Vi har vänt svagheter till styrkor och ser positivt på snö, kyla och geografisk belägenhet, förklarade Pål Kastensson. Och merparten av institutionerna profilerar sig nu via en gemensam plattform, vilket är unikt. Vi konkurrerar externt i stället för som tidigare internt.<br>På rätt väg<br> ? Vi är på rätt väg. Härligt. Vi är glada i dag, log Mikael Jonsson.<br>Framgången har inte varit gratis. Mycket tid, möda och pengar har lagts ner på att sprida budskapet om Luleå tekniska universitets förträfflighet. Listan kan göras lång på aktiviteter. En hörnpelare är katalogen, som inför årets antagning sändes ut i 280.000 exemplar mot 50.000 förra året.<br>Nämnas kan också aktiviteter vid World Cup i Åre, på skidorterna Björkliden och Riksgränsen, utbildningsmässor, Öppet hus, minikurser, handledning vid projektarbeten på gymnasieskolor och annonser i dagstidningar. För att nämna några.<br>Kampanjen lönade sig<br>Total plöjdes åtta?nio miljoner kronor ner i kampanjen, en dryg fördubbling jämfört med förra året.<br> ? De pengarna tjänas snabbt igen, ansåg Inger Bergström.<br>Under en normal studietid för en studerande får nämligen universitetet 250.000 kronor från staten i bidrag för denne De utbildningar som inte samlat så många sökande ska sättas under luppen.<br> ? Gällande lärarutbildningarna kanske för många ingångar finns. Och när det gäller högskoleingenjörer kan vi ha för stor dimensionering, trodde Mikael Jonsson.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!